Ta skolestudiene på alvor!
Adresseavisen, 18/12 05
På
kort tid har det kommet to studier som viser at norske skolelever
gjør det dårlig. Det er heldigvis noen pedagoger som tar studiene
alvorlig, men
det er også forbausende mange som svarer med bortforklaringer og
tåkeprat.
Norske elever er riktignok dårlige på det som måles, men det er fordi
testene
er dårlige, og skolen er fremdeles god på det som ikke måles. Det er
dette vi
blir bedt om å tro. Jeg er overrasket over at pedagoger
ikke skjønner hvilken
pedagogisk utfordring det er å
formidle et slik budskap.
Det
blir ikke bedre av at jakten på unnskyldninger nærmer seg det
latterlige. Dette ble tydelig demonstrert i et innlegg av en anerkjent
pedagog
i Adresseavisen 9. desember: Pisa-studien ble kritisert blant annet på
grunn av
en oppgave hvor Mai Ling
vekslet Singapor-dollar. Argumentet var at
15-årige
norske elever faller av lasset hvis de må regne med annen valuta enn
kroner,
særlig hvis veksleren ikke heter Kari Cecilie eller Per André.
Skoleelever bør
oppfatte påstanden som en grov fornærmelse mot deres intelligens, det
må være
pinlig overfor finske elever som åpenbart er langt bedre forberedt enn
våre til
å løse tekstoppgaver.
Det
skolens forsvarere åpenbart ikke forstår er dette: Mange, mange
norske foreldre føler meget stor skepsis til hvordan skolen fungerer,
og
spesielt til de holdninger mange pedagoger formidler. Vi har et
demokrati, og
dette demokratiet har gitt flertall til de som vil gi statspedagogene
konkurranse. Det er derfor vi har en friskolelov i dag. Denne loven er
ikke en
fiks ide fra egenrådige politikere, loven ble båret fram på en
stemningsbølge
som på det meste gav Høyre og Fremskrittspartiet 55%
til sammen på meningsmålingene.
Denne
skepsis er ikke bare fundert på manglende resultater. Vel så
problematisk er det at mange mistrives fordi utfordringene er for små,
at de
føler de lærer for slite, og at skolemiljøet ikke verdsetter innsats og
resultater. Det bør ringe en bjelle når de få førstegangsvelgerne som stemmer først
og fremst stemmer på partier som vil bort fra vår tradisjonelle
skolepolitikk.
Reaksjonen
mange pedagoger har gitt de siste dagene har for mange foreldre bare
bevist en
ting: Dere er ikke de riktige til å løse problemene. Norske pedagoger
vil
heller diskutere ideologi enn resultater, de vil heller fortelle hva vi
ikke
kan gjøre enn hva vi kan gjøre, og det er så mye som er viktigere enn
resultater derfor kan vi ikke få resultater. Ønsker man mer kunnskap må
man gå
andre steder.
Stort
bedre reklame kan ikke privatskolene få.
Martin
Ystenes