Kilde: http://delex.ystenes.com

Frivillige deleksamener

Et nytt konsept for å få studentene til å jobbe mer effektiv i semesteret, lære bedre, få større interesse for faget og få bedre karakterer.

Synes du det høres ut som skryt? Se Universitetsavisa og Dagbladet
.



Sammenligning av resultater ved ulike metoder. Resultater for hvert år, samt kommentarer, finner du her.

Studenter

Metode

År

Antall

A

B

C

D

E

F

Snitt

U/stryk

A/B
C/D/E

Stryk

"1.0"

Bygg

Tradisjonell

1996/2000

268

5%

12%

15%

20%

18%

30%

4,24 (D-)

3,50 (C/D)

17%

53%

30%

3%

Bygg

Øvingsbasert

1997-1999

312

8%

15%

23%

18%

15%

21%

3,80 (D+)

3,21 (C-)

23%

56%

21%

2%

Bygg +
Geofag

Øvingsbasert
+ deleksamener

2001-2002

241

27%

22%

18%

16%

10%

7%

2,81 (C+)

2.57 (C/B)

49%

34%

7%

ca.8%


Erfaringer:


- Resultatene på eksamen blir klart bedre. Det blir færre stryk, men først og fremst blir det flere toppkarakterer. De dyktigste viser en modenhet som langt overgår det man vanligvis ser i slike fag, med nær perfekte besvarelser og tildels imponerende vurderinger.
- Studentene er blir langt mer interessert i faget. Ved e-formativ evaluering for byggstudentene høsten 2002 fikk Kjemi nest mest stemmer da studentene skulle angi det mest interessante av de fire fagene de hadde det semesteret.
- Når man veileder studentene merker man at seriøsiteten i forhold til faget er en helt annen, det blir en markant endring allerede etter første deleksamen.
- E-formativ evaluering viser at studentene arbeider klart mer med faget enn tidligere.
- Mange studenter sier rett ut at de oppfatter testene som morsomme.

- Testformen gjør også at det er lite sannsynlig med juks, til det  krever den for mye konsentrasjon. Evalueringene viser det samme.
- Studentene gir inntrykk av at de forstår - i det minste etter å blitt forklart - hvorfor testformen er velegnet.

Prinsipp:


- Fagene har normal skriftig eksamen, med 10 oppgaver. I løpet av semesteres avholdes 4-5 frivillige deleksamener. Bestått deleksamen betyr at kandidaten slipper å løse alle oppgavene på eksamen, og får dermed bedre tid på de øvrige.
- Hvis f. eks. deleksamen 1 er bestått, slipper studenten å besvare oppgave 1 på eksamen. Oppgave 1 er da allerede registrert med toppkarakter. Består man ikke en deleksamen, har det ingen følger.
- Dette
utgjør en meget saftig gulrot, derfor kan denne gulroten henge høyt. Kravet for å stå på en deleksamen er så høyt at man må kunne regne med at studenten som består ville klart toppkarakteren på den tilsvarende oppgaven på eksamen.
- I tillegg ser studentene tydelig hva de kan, og hva de må arbeide videre med, dermed blir det videre arbdiet mer effektivt.
- For første deleksamen gir jeg mulighet for gjentak - rett og slett  fordi testformen er uvant.

- Obs: Det er ikke hokus-pokus. Det eneste som virkelig gir bedre resultater er å få studentene til å jobbe mer. Alt som svekker denne effekten vil svekke metoden effektivitet.

Slik virker testene:


- I testene får studentene et stort antall oppgaver (16-32, avhengig av emne) som skal besvares på kort tid: 25 minutter.
- Oppgavene er korte, og fokuserer på å teste alle grunnleggende logiske konseptene i hvert delemne.
- Originalene beholdes av meg, studentene får kopi med resultat. Originalene er tilgjengelig for sensor ved endelig karakterfastsettelse.
- Tiden er meget knapp. Bestått test krever at den grunnleggende kunnskapen er tilgjengelig i hukommelsen for umiddelbar avhenting.
- 75% av svarene må være riktig for bestått deleksamen.
- Jeg gir også en "delvis" bestått for 50-75% riktig, hvilket hittil bare har gitt utslag ved vippekarakterer under sensuren. Dette semesteret vil de som får "delvis bestått" slippe å gjære a)-oppgaven, og følgelig får de halvparten så stor tidsfordel som de som består. Da vil grensen for delvis bestått bli hevet til 60%.
- Jeg utfører deleksamnene i auditorium, hvor studentene sitter relativt tett. 4-5 stipendiater hjelper meg å fordele oppgavene og samle dem inn rakst, samt holde oppsikt under deleksamen.  Erfaringene viser at det går bra. Se bilder fra en deleksamen her.

2001: En liten gruppe (37) geofagstudenter (et helt, lite kull). Ingen strøk. Se hele resultatet. Evalueringen var meget positiv. Forsøket ble omtalt i meget rosende ordelag i Universitetsavisa.

2002: Full utprøving med ca. 210 studenter fra Bygg- og geofag-studiene. "Ny undervisning skaper toppresultater", skrev Dagbladet. A ble vanligste karakter, vel 50% fikk A eller B. 9% fikk F, som ble sjeldneste karakter.
Se hele resultatet og eksamensoppavene her. Igjen var evalueringen meget positiv.

Våren 2003: Deleksamnene står ikke i studieplanen for SIK3005. Men de over 200 studentene ønsket - med tre stemmer imot - et tilsvarende opplegg.

Mer informasjon:

- En engelskspråklig rapport skrevet for seksjonens "Annual report". Improving chemistry education for technology students.
- En rapport skrevet til prorektor Kjell Malvig, etter høsten 2001. Forsøk med deleksamener i kjemifag SIK3003
- Deleksamnene for høsten 2002: Oversikt, emner, eksempler og resultater.

Denne siden inneholder informasjon om frivillige deleksamener i fag SIK3003 (og etterhvert SIK3005), grunnleggende kjemifag for teknologiske studieretninger.


To Martin Ystenes home page
ystenes@chembio.ntnu.no



















Free counter and web stats