![]() Endret undervisning gir færre stryk (publisert 19.3 2002, sist endret 20.3 2002)Noen faglærere ved NTNU opplever en kraftig nedgang i strykprosenten. Årsaken er nye undervisningsoppleggFor andre år på rad har NTNU fått stygge stryktall i enkelte basisfag. Tidligere har vi her på Innsida/InnsidaUT fortalt om fysikkstudiet ved Universitetet i Oslo som kan vise til stikk motsatt tendens. Men det er også lyspunkter å finne ved vårt universitet. Undervisningsleder Arvid Staupe ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap kan fortelle om et forsøk med vekt på nettbasert læring og elektronisk arbeidsbok, som han har holdt på med siden 1999 i faget "Operativsystemer". Fram til da hadde instituttet i et par år opplevd en sterk økt tilstrømning av nye studenter. Mange av disse gjorde det svakt, strykprosenten ble høy og gjennomsnittskaraktene dårlige. Krever innsats fra faglærer - Det krever riktig nok mye arbeid for faglærerne, men det er verdt strevet, sier Staupe. Endrer holdning Men det ble bedre. Samtlige studenter som prøvde minst en test, møtte til eksamen. Og samtlige stod. Til sammenligning hadde de samme studentene 90 prosent stryk ved fysikkeksamen. Gulrot, ikke pisk Den umiddelbare fordelen for studentene var at bestått deleksamen reduserte usikkerheten før eksamen og at de fikk bedre tid på selve eksamen. Men en av de mest påfallende effektene synes kjemiprofessoren var holdningene hos studentene, som endret seg markant i løpet av semesteret. - I utgangspunktet var de defensive, det virket nesten tøft å ikke skjønne faget. Førsteinntrykket gjorde meg regelrett skeptisk til gruppen. Men etter én-to tester var dette helt forandret, sier kjemi-professoren. Ystenes er ikke villig til å si at bedre karakterer skyldes et annet undervisningsopplegg. Han mener at holdningen som spredte seg blant studentene var gull verd for at dette gikk så bra. - Et viktig element i dette eksperimentet var frivilligheten. At metoden virket som gulrot og ikke som pisk, tror jeg gjorde læringen mer motiverende, sier Ystenes. Erfaringene fra forsøket har han dokumentert og overlevert til rektor Eivind Hiis Hauge. ![]() |