Jeg har sett Mentiqa!
Publisert i Mensa Nytt, 1/2005.
Mentiqa er en nystartet
privatskole i Danmark for spesielt intelligente barn. Jeg hadde hørt om
den i
et halvt år, fordi mange journalister hadde spurt meg hva jeg synes om
den, og
fordi mange hadde skrevet om den. Magasinet Dagbladet hadde en 6 siders
artikkel om intelligente barn, med fokus på vår familie og Mentiqa,
og Dagsavisen fortalte om skolens oppstart på førstesiden og krydret
det med et
intervju med meg. I en radiodebatt (Kanal 24) opplevde jeg en
journalist som
tviholdt på at skolens mål var å skape genibarn. Andre mediefolk visste
hva de
snakket om, de hadde forstått at målet med skolen er å gjøre
intelligente barn
lykkelige, ikke å gjøre lykkelige barn intelligente.
I desember 2004 besøkte jeg og mine to sønner Mentiqa, sammen med en
NRK-journalist. Opptakene kommer i
”Faktor” 9. nai 2005. Guttene på 9 og 11 hadde hørt om Mentiqa
før. Mest som en trussel, tror jeg, for hjemme hadde vi flere ganger
snakket om
at vi gjerne skulle ha sendt guttene dit. Vi hadde absolutt sett
behovet.
Nå har jeg sett at en slik skole virker. Mens min
kone lenge har vært sikker, så har jeg vært usikker på om det var
riktig med
slike skoler for slike barn. Nå er jeg ikke lenger i tvil. Jeg har sett
at
skolen fungerer, og jeg har truffet skolens leder, noen barn og noen
foreldre.
Nå vil også guttene gå på en Mentiqaskole.
Mentiqa er en manns verk.
Det vil si en kvinnes. Pernille Buch-Rømer arbeidet i 2 år uten
inntekter for å
forberede Mentiqa. Så sent som ved innskriving fantes
bare henne, det var ingen lærer, skolebygningen var tom, læreplanene
var ikke
ferdig utarbeidet og økonomien var ikke ordnet. Ingen foreldre med
vettet i
behold ville tatt barnet sitt ut av en skole hvor det fungerte og
plassert det
i et luftslott som så til de grader stred mot alle Jantelover. Like
fullt var
pågangen så stor at det ved oppstart var ventelister på alle
klassetrinn.
”Jeg hadde en vanlig lærerutdannelse, men ingen
teoretisk bakgrunn for å gjøre dette. Det eneste jeg kunne vise til var
min
troverdighet som mor.”
Under planlegging holdt hun foredrag, sto fram i
media og deltok i debatter om den nye skolen. Overalt ble hun angrepet
av professorer,
men like sikkert ble hun trodd av de som visste hva hun snakket om og
som
kjente seg igjen.
”I skolens reglement står det at vi kan forlange
testing av barn som søker, men det har hittil ikke vært nødvendig. Alle
som er
her i dag har kommet fordi de vantrivdes på skolen, fordi Mentiqa
var deres eneste mulighet til å få en lykkelig skolehverdag. Her kan de
være
lykkelige på egne premisser.” Senere snakket jeg med en mor som kort
illustrerte hvor stor forskjellen var: ”Nå hender det ofte at andre
barn blir
med ham hjem fra skolen. Det skjedde aldri før.” ”Det verste jeg
opplever”,
fortsetter Pernille, ”er når noen har vært på besøk hos oss, og jeg
etterpå må
fortelle dem at det ikke er plass.”
”Det er tusen som har kontaktet oss, på telefon, epost eller direkte,
og jeg klarer på langt nær å følge opp
alle. Dette er henvendelser hvor folk åpner sjelen sin og forteller om
sitt
liv. Jeg kan ikke svare på slike henvendelser med et standardbrev.” Det
er noe
av det samme som jeg opplever, og jeg forteller henne hvordan jeg kan
gang på
gang kan snakke med noen jeg aldri har snakket med før og vi er ikke
ferdig før
etter en time eller mer. ”Det tar aldri mindre enn en time”, svarer
Pernille.
Hennes erfaringer er akkurat som mine, bare mye større.
Ingen får komme inn i klasserommene mens
undervisningen pågår. Ingen journalister, ingen forskere, ingen
praktikant.
Ingen, helt uten unntak. Årsaken er helt forståelig: ”Pågangen er
enorm, men
jeg vil skjerme barna. De skal i størst mulig grad få oppleve at de er
i en
vanlig skole. Kanskje slipper vi til noen neste år.”
Men vi fikk snakke med et par av barna. Dvs. mine
gutter snakket med en gutt og en jente. Den rosa pigen
het Anne Cecilie og var ti år, drengen Jeppe ble ti nyttårsaften
og spilte basketball. Det var Anne Cecilie som var mest aktiv, det var
som å
høre en voksen i miniatyr når hun snakket. Hvordan hun hadde det før
hun
begynte på Mentiqa? ”De andre barna kalte meg
professor og nerd, og de voksne var ikke bedre. Etter tre år på skolen
hadde
jeg langsomt fått nok.” Hun oser av en trygghet som alle barn burde ha.
”Hør,
hun har full kontroll,” hvisker Pernille og tydelig stolt av sin elev.
”Hvordan
går det med deg nå, når du er tilbake til ditt gamle miljø?”, spurte
jeg. ”De
kaller meg professor og nerd. Men nå gjør det ikke så mye lenger.” De
fire
kommer godt overens, de er raskt på bølgelengde. Senere finner jeg
guttene mine
travelt opptatt ved et fotballspill i kamp mot to elever. Danmark
vinner
landskampen 10-7.
Det umiddelbare spørsmål til Pernille er om hun ikke
kunne fått til det samme i den vanlige skolen? Hun peker på veggen der
det
henger bilder av hennes to børn. Det er gutten som
hadde problemer. ”Jeg ønsket og håpet og ville finne en løsning i
skolen, og
prøvde det jeg kunne. I dag innser jeg at det var han som betalte
prisen for
mitt inderlige ønske”. Hun sier det så saklig og direkte at du skjønner
at det
har gjort vondt. Heller ikke den danske lærerutdanningen nevner
intelligente
barns problemer med ett eneste ord. ”De vet ikke hvordan de skal
identifisere
dem, de vet ikke hvilke problemer der har og de vet ikke hva de skal
gjøre. De
vet ingen ting.” Og selv om dette kunnskapsproblemet blir løst, så er
det ett
som gjenstår: ”Barna trenger noen som speiler dem. De trenger å være
sammen med
noe som er som dem selv”. Men hva med påstanden om at de må lære å være
sammen
med andre? Pernille fnyser, dette er eneste gangen jeg merker spor av
irritasjon. Skal barn være sosiale må de først bli trygge på seg selv.
At
lærere ikke forstår det, illustrerer det hun nettopp har sagt: De vet
ingen
ting.
Så kommer et spørsmål fra en annen kant. En elev
banker på, og får umiddelbart Pernilles fulle oppmerksomhet. Ingen ting
hun
gjør viser annet enn at barna er det viktigste. Noen ganger tar
avbruddene
lenger tid, når det er akutte og viktige ting som må løses. Men når hun
er
tilbake er hun umiddelbart inn i diskusjonen igjen. Du hører aldri ”Eh,
hvor var vi?” Igjen er det to elever som banker på,
sier ”Pernille”, og trenger noe. Slik går dagen vår.
”Det er en av de tydelige forskjellene”, fortsetter
Pernille. ”Når to barn har en konflikt, og du spør hva som has skjedd
så får du
som regel to vidt forskjellige versjoner av hendelsesforløpet. Men ikke
her.
Jeg får alltid eksakt samme historie når det gjelder det faktiske.”
Akkurat det
fikk vi bekreftet like etterpå, da vi gikk rundt på skolen i ”storefri”
og kom over en stor melkeflekk på gulvet i
førsteklassens klasserom. En elev sladret på en annen og den som ble
sladret på
bekreftet umiddelbart historien. De kan visst ikke lyve. Men det er mye
annet
de kan. På tavlen stod et regnestykke hvor mange tall skulle legges
sammen,
inkludert tallet 100.000.000.000. ”Var det første
klasse, du sa?” TV-journalisten var
raskt framme med kameraet.
”Hør”, sier Pernille mens vi går rundt i skolen.
”Lyder. Barn som leker og lager lyd. Du hører akkurat så mye bråk og
lyder som
du hører på andre skoler. Tenk, de var alle stille på den skolen hvor
de var
før. Disse lydene er for meg noe stort.” Et barn som kommer forbi får
en klem.
Ei lyshåret jente med rosa genser (det er flere rosa jenter her!) ser
opp på
henne, og Pernille bøyer seg ned og gir henne et kyss på kinnet. Noen
blir bare
tatt i hånden, og atter andre bare skynder seg fordi. Hvert barn blir
behandlet
forskjellig fordi de er alle forskjellige, det virker som om Pernille
har et
medfødt gehør for den enkeltes ønsker og følelser. Jeg kommenterer
dette, og
hun banker på brystet sitt og sier: ”Jeg har dem alle her inne, alle
som en.”
Du tror ikke på henne, du vet.
Besøket har skapt en overbevisning hos meg om at
dette er noe vi også trenger, også i Norge. Og Pernille har vist meg at
det er
mulig. Skjønt en ting skremmer meg: Hvis det måtte et så fantastisk
menneske
som Pernille til, finner vi noen slik i Norge? Pernille har helt klart
en IQ
langt over Mensa-grensen, og en EQ som etter mine
forstillinger er enda mer ekstrem. I tillegg har hun en
arbeidskapasitet som
ville tatt pusten selv fra Gro Harlem Brundtland. Hun sier hun sover
bare 1-3
timer i døgnet. Den første dagen vi er der må hun jobbe til fire om
natten for
å ta igjen den tapte tiden, og når vi er der neste morgen er hun like
nysminket
og opplagt. Kan vi forventes at det finnes en til som henne i Norden,
og det
til og med i Norge?
Jeg innrømmer at jeg hadde tårer i øynene da vi tok
far vell. Til NRK-journalisten sa jeg at ”hun tar ut sjela di og setter
den på
plass igjen”. Man kan diskutere hvor godt sagt det var, men slik følte
jeg det.
Hun tar ut sin egen sjel, derfor åpner du deg selv så du nesten lurer
på om det
vil gjøre vondt. Hun er det mest åpne og åpnende mennesket jeg har møtt.
Pernille tar far vell med yngstegutten først. Kroppspråket hans
signaliserer at han vil ha en klem og han
får det. Storegutten er mer voksen og tilbakeholden,
så han får et håndtrykk. Tre minutter senere tar hun runden en gang
til, og nå
får begge en stor klem. Hun visste åpenbart nøyaktig hvordan hun skulle
behandle dem - til stor forskjell fra enkelte lærere vi har opplevd. Så
tar hun
et godt tak i hodet til lillegutt og gir ham spontant et ømt kyss midt
oppå
hodet, før hun forsvinner inn på kontoret sitt.
Så overlater hun oss til verden utenfor.