Hvor mye NaOH må man tilsette til 1L vann for å
øke pH fra 8 til 10. (Det er ingen svake syrer eller svake baser
i løsningen.)
Hva er løseligheten av Fe(OH)2 ved pH=7?
Er Fe(OH)3 løselig ved pH=7? (Anta at stoffet
er løselig hvis [Fe3+] > 10-5 mol/L)
b) - Regn ut likevektskonstanten for følgende likevekt:
2 H2PO4- ó
H3PO4 + HPO42-
Hva betyr det at fosforsyre er en buffer?
Ved hvilke pH-verdier vil fosforsyre ha særlig høy
bufferkapasitet?
Oppgave 2.
a)
Hvor mye varme utvikles i følgende reaksjon: 2 HgI2
(s) + O2 (g) <-> 2 HgO
(s) +2 I2 (s)?
Hva er temperaturen etter endt reaksjon hvis all varme ble
værende i eller ble tatt fra produktene og hvis
start-temperaturen er 25oC?
b) 1 g O2-gass pumpes inn i en 1L beholder med 1 atm
nitrogengass ved 80oC.
Hva blir partialtrykket av O2 i beholderen?
Hvor mye O2 løses i 1 L vann ved
disse betingelsene?
Oppgave 3.
a) Ca + NO2 + O2 à
Ca (NO3)2
Balansér ligningen og beregn ΔGo
ved 25oC.
Hva er ΔGo
ved 125oC?
Beregn likevektskonstanten ved 125oC.
b) - Beregn Q for reaksjonen hvis metallet er rent, partialtrykkene
for gassene er 0,1 atm og 0,1 M av saltet er løst som ioner
i vann.
Ved hvilket temperatur er reaksjonen i likevekt ved de angitt
betingelsene?
Oppgave 4.
a) Ta utgangspunkt i denne cellen: Fe | Fe2+ || Sn2+|
Sn
Finn totalreaksjonen.
Finn Eo for
totalreaksjonen.
Finn E hvis jernionkonsentrasjonen er 1 mol/L og
tinnionkonsentrasjonen er 10-6 mol/L.
Angi hva som er anode og katode under de gitte betingelsene, og
hvilke fortegn hver av de to elektrodene har.
b) Høyre kammer erstattes av en oksygenelektrode, dvs. en
platinatråd som det bobles oksygengass rundt.
Tegn opp cellen slik at man ser at den kan levere strøm.
Hvordan transporteres strømmen i ledningen og i
løsningene?
Beregn E hvis jernionkonsentrasjonen er uendret, P(O2)
= 0,21 atm og pH = 8.
Oppgave 5.
a)
Angi formel for svovelsyre, saltsyre og natronlut.
Angi formelen for saltene som oppstår når de to
syrene reagerer med basen.
For den ene av syrene er det to mulige resultater av reaksjonen.
Angi formel for begge.
Angi saltene som dannes hvis de samme to syrene
nøytraliseres med kalsiumkarbonat.
b)
Tegn opp molekylformel for de to viktigste oksidene av karbon.
Hvilket av disse to oksidene skal bilkatalysatorer fjerne, og hva
omdannes dette oksidet til?
Hvilket miljøproblem er CO2 særlig
knyttet til?
Angi tre andre gasser som gir viktige bidrag til dette problemet.
Når kalk brennes, frigjøres CO2 og det
dannes brent kalk. Hva er formelen for denne
Oppgave 6.
a) - Tegn opp en celle for elektrolyse av vann.
Hvor stor spenning må til for at elektrolysen skal skje
hvis begge elektrodene står i samme vannløsning?
Hvor stor spenning må til hvis de to elektrodene står
i hvert sitt kammer, og pH er 0 der det utvikles oksygen og 14 der det
utvikles hydrogen.
Hvorfor må man regne med å bruke en spenning som er
minst ca. 1 V høyere enn den beregnede for å få
reaksjonen til å gå?
Hvorfor skjer elektrolysen raskere i saltvann, syre eller i lut
enn i rent vann?
b) Løsningen elektrolyseres med en strømstyrke
på 1A i 1 time.
Hvor mange mol O2 produseres under elektrolysen?
Hvor mange mol H2 produseres under den samme
elektrolysen?
Hvordan kan man beregne hvordan E påvirkes av temperaturen?
Oppgave 7.
a) - Forklar hvorfor det kan være farlig å feste to
stålplater med en sinkbolt, mens det ikke er så farlig
å feste to sinkplater med en stålbolt.
Forklar hvorfor dette ikke blir noe problem hvis man isolerer
bolten fra platene med plast.
Ville det hjelpe å bytte ut stålplatene med platina?
Begrunn svaret.
Ville det hjelpe å bytte ut sinkbolten med platina? Begrunn
svaret.
b) Ofte ser man at korrosjon oppstår der det er oksygenfritt,
ikke der metallet er i kontakt med oksygen.
Forklar hvorfor pH stiger der katodereaksjonen skjer.
Forklar hvorfor pH gjerne synker der anodereaksjonen skjer.
Forklar hvordan en påtrykt negativ spenning kan hindre at
stål korroderer.
Forklar hvordan en påtrykt positiv spenning kan hindre at
stål korroderer.
Forklar hvorfor korrosjonen oppstår der det er
oksygenfritt, ikke der stålet er i kontakt med oksygen.
Oppgave 8.
a) Ta utgangspunkt i Pourbaixdiagrammet for jern:
Hva betyr de to stiplede, parallelle skrålinjene i
Pourbaix-diagrammene?
Hva avgjør om en praktisk situasjon befinner seg nær
den ene eller den andre linjen?
Vil stål korrodere ved pH=7 i kontakt med vann mettet med
oksygen? Begrunn svaret.
Forklar utfra Nernst ligning hvorfor grensen mellom immunitet og
aktiv korrosjon for jern i sur løsning er avhengig av [Fe2+].
Hva er en passivfilm?
b) - Hvorfor er aluminium og sink aktive ved høye pH-verdier?
Hvorfor har stål et større aktivt område i
saltvann enn i ferskvann?
Hvorfor vil sink korrodere i en konsentrert
ammoniakkløsning, selv om pH ligger i det passive området.
Oppgave 9.
a) Ammoniakkmolekylet er formet som en trekantet pyramide hvor
nitrogenatomet står på toppen, og de tre hydrogenatomene
står nede i hvert sitt hjørne.
Forklar hvorfor dette molekylet er polart.
Forklar hva dette har å si for kokepunktet for ammoniakk.
Ammoniakk løses meget godt i vann. Forklar hvorfor.
Vil du anta at løseligheten av metan i ammoniakk var god
eller dårlig? Begrunn svaret.
b) - Forklar bindingene i et metall, og forklar de typiske
metallegenskapene utfra dette.
Forklar bindingen i et salt.
Forklar hvorfor SiO2 er et hardt stoff,
mens CO2 er en flyktig gass.
Forklar sammenhengen mellom de tre typene sterke bindinger og
elektronegativitet.
Oppgave 10.
a) Tegn opp følgende molekyler:
Propan, 2-metyl propan, propen, polypropen, 1-propanol, 2-propanol,
propansyre og propylpropionat.
b) - Tegn opp ett molekyl med en bensenring, og hvor følgende
fire grupper er bundet til benzenringen: En metylgruppe (som i toluen),
en syregruppe (som i benzosyre), en hydroxygruppe (som i fenol) og
en vinylgruppe (som i styren = vinylbensen).
Angi hvordan denne forbindelsen kan brukes til å lage en
polymer.
Angi en mulighet for at denne polymeren kan vulkaniseres, dvs.
omgjøres til en herdeplast.