Svar på spørsmål
før eksamen 2005
Jeg går nå hjem, og kan derfor ikke lenger legge ut svar.
Men jeg skal svare på spørsmål så langt jeg
klarer.
Lykke til i morgen!
Spørsmål: Er det første gang øvingen om
saltvann er pensum i TMT4100?
Svar: Ja, men det har vært
pensum i TMT4105 (nå TMT4106). Se dette faget for å finne
eksempler på eksamensoppgaver.
<>Spørsmål: Er det er lov å streke med gul tusj
overalt i SI eller er
det ikke lov i det hele tatt?
Svar: Det er lov å gjøre
alt som ikke betyr å skrive inn ny informasjon. Men du bør
passe
på ikke gjøre noe som provoserer eksamensvaktene, som
får dem til å tro at du
kanskje jukser. Det kan skape irritasjoner. Men fargelegging etc. er
helt
problemløst.>
Det er heller ikke noe problem å lage merkelapper for raskere
å finne fram tabeller.
Spørsmål: Har man en anode og en katode, og vil
unngå skader, skal man
male katoden. Forstår hvorfor det vil lønne seg å
male katoden.Men: Hvis man bare maler anoden og ikke katoden, hvorfor
vil man da få mer
alvorlige korrosjonsproblemer enn om man ikke malte noen av dem?
Jeg ville anta at reaksjonshastigheten var gitt av en
konstant multiplisert med
arealet av anoden og arealet av katoden. Da vil videre:
skade/anodeareal = grad
av korrosjon i et gitt punkt = en konstant * areal av katoden. Da vil
jo følgelig
grad av korrosjon i et gitt punkt på anoden være uavhengig
av anodens størrelse,
og å male den vil dermed virke verken positivt eller negativt...
Svar: Total
korrosjon på anoden er bestemt av katodens
areal. Med andre ord, total korrosjon på anoden er uavhengig av
anodens areal
og derfor uavhengig av om du maler deler av den eller ikke. Hvis du
ikke maler anoden vil korrosjonen (i teorien) bli fordelt jevnt over
hele anoden. Men hvis du maler anoden, og malingen får en skade,
vil all korrosjon skje der
malingen mangler. Du får et hull eller en stor svekkelse i dette
punktet.
Spørsmål: Er det feil på løsningsforslag for
tidligere eksamener?
Svar: Ja, det er flere feil. Løsningsforslaget ble laget
på meget kort tid for å få det ut på nettet
fortest mulig etter at eksamen hadde begynt. Noe er rettet
etterpå, men ikke alt.
Spørsmål: Når blir det rettet?
Svar: Jeg prioriterer det ikke, men får jeg tid blir det gjort.
Spørsmål: Er de svarene jeg har gitt på
løsningsforslagene fyldige nok for eksamen?
Svar: I alle fall de fleste, selv om noen mangler konkrete utregninger.
Svarene kan være ekstremt korte hvis de er korrekte og presise. I
fjor kom en nesten helt perfekt besvarelse på 6 sider med normal
luftig utnyttelse av sidene. Men dette krever et uvanlig talent.
Er du usikker, eller du er uklar i tanke og/eller formulering, da
bør du skrive mer.
Spørsmål: Over tabellen står det at de
oppgitte verdiene er
partialtrykket av gassen pluss damptrykket av vannet som er lik 1 atm.
Hvordan
kan det da bli riktig å multiplisere løseligheten med
partialtrykket til gassen
hvis man ikke vet damptrykk til vannet ved den gitte temperaturen?
Svar: Det er riktig det du skriver,
men ved de aktuelle temperaturene er damptrykket av vann så lite
at vi glemmer det.
Spørsmål: Rent fysisk, hva vil s, p, d og f- gruppene si?
Svar: Elektronene vil være i
s-, p-, d- og f-orbitaler, og disse har ulik energi. Derfor vil
orbitalene fylles gruppevis etter som det blir flere elektoner i
atomet. I p-gruppen er det p-orbitalene som fyller, to naboer i
p-gruppen har en forskjell på ett elektron i p-orbitalene, ellers
er de like. Halvfulle s- og p-orbitaler ligger alltid ytterst, og disse
er helt avgjørende for grunnstoffenes kjemiske reaksjoner og
egenskaper ellers. Derfor kan to grunnstoffer i samme gruppe være
svært like, mens grunnstoffer i to nabogrupper er svært
forskjellige. d-orbitaler og f-orbitaler ligger ikke ytterst, dermed
påvirker de egenskapene til grunnstoffene mindre. Dermed er
likheten mellom overgangsmetallene nokså stor, og den er enda
større for grunnstoffene i f-gruppen.
Spørsmål: Er oppgavene ved eksamen i TMT4105 om
hastighetsligninger etc, pensum?
Svar: Nei. Kinetikk er ikke pensum for dere.
Spørsmål: Det står lite om hydroksykomplekser
i SI, hvor finner man informasjon om dem?
Svar: Av en eller annen grunn er dette noe forfatterne har valgt vekk.
Jeg har funnet Al(OIH)4/- i tabell 5 og Al(OH)4/2- i en
halvreaksjon i tabell 21. Ellers er det tynt.
Spørsmål: Hvor finner jeg likevektskonstanten for
komplekset AuCl4/-?
Svar: Mange har spurt om dette, da jeg i løsningsforslaget til
oppgave 8b eksamen 2004, har skrevet at log K må være minst
15. Oppgaven var å estimere hva K minst må være for
at gull skal kunne løses i kongevann. En krevende oppgave, men
enda mer krevende for den som ikke leser spørsmålet.
Se også svarene på spørsmål fra tidligere
år (lenger ned på hovedsiden) for faglige
spørsmål. For de fleste praktiske spørsmål
angående fag, delex eller eksamen: Se oppslag på it's
learning.