Trykket i Aftenposten, 3 august 2001.
Inge Lønning har rett!
Av Martin Ystenes, professor i kjemi,
NTNU
Professor Inge Lønning vil la universitetene få innføre
minstekrav ved studieopptak. At politikere og tabloidjournalister henger
seg opp i den antydede 4,0-grensen og prøver å skåre
bajaspoeng på å si at ingen med dårligere karakter skal
få studere overhodet, det er som forventet. Men at både lærer-
og elevorganisasjoner ledes av folk som ikke er i stand til å lese
mer enn overskrifter selv i VG, det illustrerer kanskje at en viss siling
til universitetene kan være fornuftig.
Det er en tilsynelatende ulogisk stor søkning
til studier hvor det er vanskelig å komme inn. Mange vil ikke «kaste
bort» karakterer man har slitt for, man nærmest «må»
studere medisin hvis man har toppkarakterer fra videregående. Forklaringen
er likevel logisk, studentene har oppdaget det
politikerne fornekter: Studenter har forskjellige forutsetninger og derfor
ulike ambisjoner. Dyktige medstudenter gir både deg og faglærerne
drahjelp, og gir mulighet for høyere ambisjonsnivå.
Ved NTNU finnes datafag med en belastning
som er dobbelt så høy pr. vekttall som ellers i Norge. For
de flinke er dette en drøm, for de svake et mareritt.
Jeg har undervist studentgrupper med svært
ulike forutsetninger, og har også merket det motsatte: Ved fritt
inntak kan for mange av studentene få problemer på grunn av
manglende forutsetninger. Blir de mange nok, avviser de tanken på
at det er evnene som mangler, i stedet kan det spre seg en innstilling
om at faget er uinteressant, arbeidsmengden uoverstigelig, foreleseren
håpløs, og kravene til bestått eksamen totalt urealistiske.
Du hører sukk og stønn hvis forelesningene blir det minste
krevende, eller du får sure kommentarer hvis du forteller noe som
er utenom pensum. Muligheten til å skape utfordringer for de dyktige,
forsvinner, det akademiske nivået blir borte.
For å unngå dette søker studentene til prestisjestudier,
det gir mest igjen for innsats og evner. Resultatet er en nivådifferensiering
som politikerne desperat prøver å motvirke og aller helst
latterliggjøre. Men denne differensieringen er helt nødvendig.
Norge som kunnskapsnasjon ville vært død hvis ikke flere studier
hadde hatt et meget høyt ambisjonsnivå.
Dessverre holder dette på å smuldre
bort flere steder, flere sterke fagfelter kan om kort tid forsvinne for
godt. Politikere som bruker Janteloven i universitetspolitikken, er en
sterkt medvirkende årsak til denne skremmende utviklingen. Derfor
er det forfriskende og nødvendig når professor Inge Lønning
tar bladet fra munnen og tør si det svært mange av hans kolleger
vet: Overdreven likhetstenkning ødelegger universitetene. En doktorgrad
fra 2000 viser at trivselen er størst ved høyskolene og lukkede
universitetsstudier. Studenter som satser på ambisiøse studier
de ikke har forutsetninger for, skaper bare problemer for seg selv og andre,
mange blir regelrett lurt inn i utdannelser de ikke mestrer. Innføring
av karaktergrenser ved flere studier er trolig det mest effektive enkelttiltak
for å styrke den norske utdannelsen.
Jeg stusser også over dommedagsprofetiene
om at vi får for få lærere om man skulle innføre
minstekrav til studieopptak også ved slike studier. Tvert imot bør
det føre til at studiene blir mer attraktive, sannsynligvis skyr
mange talenter lærerstudiet på grunn av studiets manglende
inntakskrav og dermed dets lave status og forventede lave ambisjonsnivå.
Og Lønning har aldri sagt at man må ha 4,0 for å kunne
bli f.eks. førskolelærer.