Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Tilråding frå Kyrkje-, utdannings- og forskingsdepartementet av 3. april 1998, godkjend i statsråd same dagen.
§ 1-2. Formålet med opplæringa
Grunnskolen skal i samarbeid og forståing med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding, utvikle evnene og føresetnadene deira, åndeleg og kroppsleg, og gi dei god allmenn-kunnskap, slik at dei kan bli gagnlege og sjølvstendige menneske i heim og samfunn.
Den vidaregåande opplæringa skal ta sikte på å utvikle dugleik, forståing og ansvar i forhold til fag, yrke og samfunn, og hjelpe elevane, lærlingane og lærekandidatane i deira personlege utvikling. Den vidaregåande opplæringa skal vere med på å utvide kjennskapen til og forståinga av dei kristne og humanistiske grunnverdiane, den nasjonale kulturarven vår, dei demokratiske ideane og den vitskaplege tenkjemåten og arbeidsmåten.
Opplæringa i grunnskolen og den vidaregåande opplæringa skal fremje menneskeleg likeverd og likestilling, åndsfridom og toleranse, økologisk forståing og internasjonalt medansvar.
Opplæringa skal leggje eit grunnlag for vidare utdanning og for livslang læring og støtte opp under eit felles kunnskaps-, kultur- og verdigrunnlag og eit høgt kompetansenivå i folket.
Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.
Det skal leggjast vekt på å skape gode samarbeidsformer
mellom lærarar og elevar, mellom lærlingar, lærekandidatar
og bedrifter, mellom skole og heim, og mellom skole og arbeidsliv. Alle
som er knytte til skolen eller til lærebedriftene, skal arbeide for
å hindre at elevar og lærlingar kjem til skade eller blir utsette
for krenkjande ord eller handlingar.
§ 2-1. Rett og plikt til grunnskoleopplæring
Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein
offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande
forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring
eller gjennom anna, tilsvarande opplæring.
…
Grunnskoleopplæringa skal til vanleg ta til det kalenderåret
barnet fyller 6 år. Dersom det etter sakkunnig vurdering er tvil
om barnet er komme tilstrekkeleg langt i utviklinga si til å starte
i skolen, har barnet rett til å utsetje skolestarten eitt år
dersom foreldra krev det. Etter sakkunnig vurdering og med skriftleg samtykke
frå foreldra kan kommunen i særlege tilfelle vedta å
utsetje skolestarten eitt år. Dersom foreldra søkjer om det
eller samtykkjer, kan kommunen etter sakkynnig vurdering la eit barn ta
til på skolen eitt år før når det innan 1. april
har fylt 5 år.
…
§ 5-1. Rett til spesialundervisning
Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning.
I vurderinga av kva for opplæringstilbod som skal givast, skal
det særleg leggjast vekt på utviklingsutsiktene til eleven.
Opplæringstilbodet skal ha eit slikt innhald at det samla tilbodet
kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til
andre elevar og i forhold til dei opplæringsmåla som er realistiske
for eleven. Elevar som får spesialundervisning, skal ha det same
totale undervisningstimetalet som gjeld andre elevar, jf. § 2-2 og
§ 3-2.
§ 5-3. Sakkunnig vurdering
Før kommunen eller fylkeskommunen gjer vedtak om spesialundervisning etter § 5-1 eller § 5-2, eller vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter § 5-7, skal det liggje føre ei sakkunnig vurdering av dei særlege behova til eleven. Vurderinga skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og kva for opplæringstilbod som bør givast.
Den sakkunnige vurderinga skal blant anna greie ut og ta standpunkt
til
Departementet kan gi nærmare forskrifter om den sakkunnige
vurderinga.
Dersom vedtaket frå kommunen eller fylkeskommunen avvik frå
den sakkunnige vurderinga, skal grunngivinga for vedtaket blant anna vise
kvifor kommunen eller fylkeskommunen meiner at eleven likevel får
eit opplæringstilbod som oppfyller retten etter § 5-1, §
5-2 og § 5-7.
§ 5-4. Nærmare om saksbehandlinga i samband med vedtak om spesialundervisning
Eleven eller foreldra til eleven kan krevje at skolen gjer dei undersøkingar som er nødvendige for å finne ut om eleven treng spesialundervisning, og eventuelt kva opplæring eleven treng. Undervisnings-personalet skal vurdere om ein elev treng spesialundervisning, og melde frå til rektor når slike behov er til stades.
Før det blir gjort sakkunnig vurdering og før det blir gjort vedtak om å setje i gang spesial-undervisning, skal det innhentast samtykke frå eleven eller frå foreldra til eleven. Med dei avgrensingane som følgjer av reglane om teieplikt og § 19 i forvaltningslova, har eleven eller foreldra til eleven rett til å gjere seg kjende med innhaldet i den sakkunnige vurderinga og til å uttale seg før det blir gjort vedtak.
Tilbod om spesialundervisning skal så langt råd er, formast
ut i samarbeid med eleven og foreldra til eleven, og det skal leggjast
stor vekt på deira syn.
§ 5-5. Unntak frå reglane om innhaldet i opplæringa
Reglane om innhaldet i opplæringa i denne lova og i forskrifter etter denne lova gjeld for spesial-undervisning så langt dei passar. For elev som får spesialundervisning, skal det utarbeidast individuell opplæringsplan. Planen skal vise mål for og innhaldet i opplæringa og korleis ho skal drivast. Også avvikande kontraktsvilkår for lærlingar kan fastsetjast i den individuelle opplærings-planen.
Klassestyraren til eleven skal kvart halvår utarbeide skriftleg
oversikt over den opplæringa eleven har fått og ei vurdering
av utviklinga til eleven. Rektor sender oversikta og vurderinga til eleven
eller til foreldra til eleven og til kommunen eller fylkeskommunen.
§ 5-6. Pedagogisk-psykologisk teneste
Kvar kommune og kvar fylkeskommune skal ha ei pedagogisk-psykologisk teneste. Den pedagogisk-psykologiske tenesta i ein kommune kan organiserast i samarbeid med andre kommunar eller med fylkeskommunen.
Tenesta skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling
for å leggje opplæringa betre til rette for elevar med særlege
behov. Den pedagogisk-psykologiske tenesta skal sørgje for at det
blir utarbeidd sakkunnig vurdering der lova krev det. Departementet kan
gi forskrifter om dei andre oppgåvene til tenesta.
§ 5-7. Spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder
Barn under opplæringspliktig alder som har særlege behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp. Hjelpa skal omfatte tilbod om foreldrerådgiving. Hjelpa kan knytast til barnehagar, skolar, sosiale og medisinske institusjonar og liknande, eller organiserast som eige tiltak. Hjelpa kan også givast av den pedagogisk-psykologiske tenesta eller av ein annan sakkunnig instans.
For spesialpedagogisk hjelp gjeld § 5-4 andre og tredje leddet
i lova. § 5-5 andre leddet i lova gjeld så langt det passar.
§ 5-9. Statens plikt til å sørgje for læremiddel
Departementet skal sørgje for at det blir utarbeidd lærebøker
og andre læremiddel for spesial-undervisning.
§ 8-2. Klassen
Alle elevar har rett til å høyre til ein klasse. For bestemde
delar av opplæringa kan elevane organiserast på andre måtar.
Organiseringa skal til vanleg ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn
eller etnisk tilhøyrsel.
…
Forskrift til opplæringslova
Fastsatt 28. juni 1999 av Kyrkje-, utdannings- og forskingsdepartementet med heimel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
KAPITTEL 22 RETTEN TIL NØDVENDIG RÅDGIVING
(Opplæringslova § 9-2 første ledd)
§ 22-1 Sosialpedagogisk rådgiving
Den enkelte eleven har rett til å få nødvendig rådgiving,
oppfølging og hjelp med å finne seg til rette under opplæringa,
ved spesielle faglege vanskar under opplæringa, og ved personlege
og sosiale vanskar som har noko å seie for opplæringa.
Ot prp nr 46
(1997-98)
Om lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa
(opplæringslova)
Tilråding frå Kyrkje-, utdannings- og forskingsdepartementet
av 3. april 1998, godkjend i statsråd same dagen.
Kap. 31 Merknader til utkastet til lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Merknader til § 5-1:
… At spesialundervisning skal givast som ein rett til den enkelte, vil seie at eit opplæringstilbod på det minstenivået lova nemner, blir halde utanfor den fridommen kommunane har til å gjere økonomiske prioriteringar. Kommunen eller fylkeskommunen kan da ikkje lovleg avslå eit krav om spesialundervisning med den grunngivinga at det ikkje er sett av midlar til dette i kommunebudsjettet.
Retten etter § 5-1 gjeld opplæring, ikkje behandling. Det
som skal reknast som opplæring etter den nye opplæringslova,
er opplæring gitt under leiinga og ansvaret til skolen og på
bakgrunn av opplæringsplanen for skolen.
…
Spørsmålet om vilkåra for spesialundervisning ligg
føre, skal avgjerast etter ei konkret vurdering av om elevane får
tilfredsstillande utbytte av den ordinære opplæringa. Om ein
elev skal få spesialundervisning, er derfor eit stykke på veg
avhengig av kva kommunen har sett inn av organisatoriske og pedagogiske
differensieringstiltak innanfor den ordinære opplæringa, slik
også ordninga er i dag.
Det er ikkje noko eintydig kriterium kva som er tilfredsstillande utbytte, men spørsmålet må vurderast ut frå ei avveging ut frå skjønn. Dersom eleven i det heile ikkje har noko konkret utbytte av den ordinære opplæringa, er vilkåret oppfylt. Det er likevel sjeldan eleven anten har fullt utbytte eller ikkje noko utbytte i det heile. Som regel har eleven større eller mindre utbytte av opplæringa. I at utbyttet skal vere tilfredsstillande, ligg det derfor at eleven kan ha rett til spesialundervisning også der han har eit visst utbytte av opplæringa.
For elevar som alt har eit visst utbytte av den ordinære opplæringa, kan det i somme tilfelle vere nok at eleven får spesialundervisning i nokre timar i veka eller for ein kort periode, eller at han får hjelp i form av ekstra lærar, assistent eller på annan måte, jf. andre og tredje punktum. For elevar som har svært lite eller i det heile ikkje utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, må derimot heile opplæringa leggjast særskilt til rette.
Elevar som har føresetnader for å lære raskare og
meir enn gjennomsnittet, har ikkje rettar etter kapittel 5 i lovutkastet.
Men særleg evnerike elevar er omfatta av det generelle målet
om elevtilpassa opplæring, jf. § 1-2 femte leddet i lovutkastet.
I den grad den ordinære opplæringssituasjonen gir rom for det,
må ein derfor også sikre dei særlege føresetnadene
og behova til desse elevane.
…
Innst.O.nr.70 (1997-1998)
Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om lov
om grunnskolen og
videregående opplæring (opplæringsloven).
Komiteens merknader
§ 5-1. Rett til spesialundervisning
Komiteens medlemmer fra Høyre har merket seg at det i omtalen
av denne paragrafen heter at elever som har forutsetninger for å
lære raskere og mer enn gjennomsnittet ikke har rettigheter etter
kap. 5 om spesialundervisning. Disse medlemmer regner dette som en ren
selvfølge, og er heller ikke kjent med at spesielt "flinke elever"
har krevet ekstraressurser med hjemmel i reglene om spesialundervisning.
Disse medlemmer finner imidlertid grunn til å reagere på at
det i denne omtalen faktisk foretas en innstramning i den selvfølgelige
rett også flinke elever har til en opplæring tilpasset evner
og forutsetninger, jf § 1-2 femte ledd. Departementet henviser riktignok
til at også "flinke elever" er omfattet av denne bestemmelsen, men
legger til at disse elevenes interesser og behov skal ivaretas "i den grad
den ordinære opplæringssituasjonen gir rom for det". Disse
medlemmer finner det uakseptabelt at departementet på denne måten
foretar en gradering av forskjellige elevers og elevgruppers rett til tilpasset
undervisning. Disse medlemmer finner det også påfallende at
denne presisering av når flinke elever har rettigheter etter §
1-2 femte ledd bare nevnes under denne paragrafen, og ville ha funnet det
mer naturlig om departementet hadde drøftet de enkelte elevgruppers
forhold til femte ledd i forbindelse med § 1-2.
Lov om tilskot til private grunnskular og private skular som gjev vidaregåande opplæring (privatskulelova)
Jfr. 17 juli 1998 nr. 61 § 2-12, jfr. § 1-2. - Jfr. tidlegare lover 13 juni 1969 nr. 24 § 14, lov 6 mars 1970 nr. 4.
§ 9. Spesialundervisning, pedagogisk-psykologisk teneste, sosialpedagogiske tiltak m.v.
Elevane har rett til å nytta den offentlege pedagogisk-psykologiske tenesta og andre sosial-pedagogiske tilbod som vert gjevne ved tilsvarande offentlege skular.
Elevar som etter sakkyndig vurdering har trong for spesialpedagogisk hjelp og støtte, skal få spesialundervisning. Skulane får tilskot til slik undervisning etter dei reglane og innanfor dei rammene som er fastsette for den offentlege grunnskulen og den offentlege vidaregåande skulen.
Departementet gjev føresegner om gjennomføring av reglane i første og andre lekken.
Departementet er klageinstans ved klage over kommunale og fylkeskommunale enkeltvedtak om spesialundervisning. Reglane i kapittel 5 i opplæringslova gjeld tilsvarande.
Endra med lov 30 juni 2000 nr. 63 (i kraft 1 aug 2000, etter res. 30
juni 2000 nr. 645).