I Norge har intelligente barn ingen rettigheter – det
står i loven, skriver Martin Ystenes i denne kommentaren
- Hvilken bokstav er dette?
spør lillegutt på 4 1/2 år og peker på
forsiden av et magasin som ligger i salongen på Molde-ferga
”Tresfjord”.
- En G, svarer jeg.
- All-far-veg, leser han.
Hadde man kunnet høre et
hakeslepp, hadde man hørt det
der og da. Vi ante ingen ting. Vel, vi visste at han hadde begynt
å lære bokstaver og at han hadde oppfattet at i + s betydde
"is". Så plutselig leser han altså et ni-bokstavers ord han
aldri hadde hørt før! Vi bare så på
hverandre, og begynte sakte å heise hakene våre opp til
normal posisjon.
Tiden deretter var han helt
frenetisk. Alt ble lest - forlengs,
baklengs, speilvendt, med boka opp ned, på siden og av og til
rett vei. Han leste når han satt, stod eller lå – eller
satt opp ned.
Vi fant skriftlige meldinger fra ham
i barnehagen, og han ville
lære å regne. En dag viste jeg ham hvordan man legger
sammen tosifrede tall på papiret. Bare én gang viste jeg
ham det, og en gang måtte jeg forklare ham mente. Så var
det bare å pøse på.
På en halvtime hadde han
løst et helt A4-ark tett i tett
med oppgaver, inkludert en oppgave med 6 tall med fra 1 til 4 siffer,
og hvor svaret hadde 5 sifre. Tallene ble skrevet til dels speilvendt
og langt fra pent, han var 5 år og keivhendt. Men det var ingen
regnefeil.
Jeg kunne ha fortalt mange morsomme
historier om ham, men for oss var
dette skremmende. Min kone tok ham derfor med til Berlin, der vi fikk
hjelp fra en forening for evnerike barn til å teste ham og
storebroren. Jeg husker godt telefonen jeg fikk da hun hadde fått
resultatet: Storebror ligger nok høyt, men lillebror ”kan vi
bare glemme”. Han hadde ikke bare sprengt skalaen, han hadde sprengt
skalaen på alle tre deltestene. Dette hadde han gjort selv om
testen ble utført på tysk, et språk han bare hadde
fra TV og når han besøkte sin bestemor i Berlin.
Om ett og et halvt år skulle
denne gutten begynne på
skolen. Det ville gå tre - fire år før han fikk
utfordringer utover det han kunne nå. Hva skulle vi gjøre
i mellomtiden? Putte ham i kjøleskapet? Var det riktig som min
kone fortvilt uttrykte det, at vi bare kunne "glemme ham"?
Da jeg fikk beskjeden var jeg
på besøk ved Universitetet i
Oslo, og det selvfølgelige for meg var da å oppsøke
universitetsbokhandelen for å finne ut hva vi burde gjøre
med et slikt barn. Jeg vil anta at det var 100 hyllemeter bøker
om pedagogikk pluss minst 50 hyllemeter spesialpedagogikk, men jeg fant
ingen ting om barn med høy IQ.
Jeg forhørte meg med mannen
bak disken, og vi diskuterte et par
titler uten å komme fram til noe. Så sa han: "Jeg tror ikke
det finnes en eneste bok om slike barn her, og jeg kan ikke huske at
noen har spurt om den slags, heller."
La oss glemme gutten vår et
øyeblikk og spørre
hvorfor min kone var så skeptisk. Hva visste vi som skulle tilsi
at dette var et problem? Vi har erfaringer og vi vet om mange andre som
har erfaringer. Siden jeg første gang skrev om dette problemet
har jeg snakket med svært mange som har opplevd dette på
kroppen. Tror du at sønnen vår er et særtilfelle,
så tro om igjen.
Jeg har truffet tre mennesker som har
fortalt meg i detalj hvordan
deres sønn/datter lærte seg å lese som
toåring. I ett av tilfellene ble moren så skremt at hun
fjernet bøker, bokstavklosser og den slags og forbød ham
å lese. Jeg vet om en gutt som multipliserte 24 ganger 60 i
hodet, notert og datert av hans mor da han var fire år. En gutt
på 19 måneder hadde et enormt ordforråd, og snakket
naturlig om maursluker, kenguru og jaguar der hans jevnaldrende i
høyden strakk seg til vov-vov og pip-pip.
Men mange av historiene har
mørke sider. Det overrasker meg at
så mange pedagoger tror det er problemløst når slike
barn kjeder livet av seg. Det gjør de nemlig. Det finnes barn
hvor problemet er så ille at de snakker daglig om selvmord,
begrepet ”dødskjedelig” har for dem et innhold.
For noen barn er det fullstendig
kræsj fra første dag
på skolen. "Jeg trodde vi hadde fått et geni i familien,"
sa en alenemor, "men allerede fra første dag skar det seg." Han
skrev da han var fire, multipliserte før han begynte på
skolen og endte opp med en delvis fullført yrkesutdannelse. Han
hadde aldri oppfattet annet enn at han var dum.
Han er langt fra den eneste som har
opplevd dette. Da en gruppe tyske
lærere skulle peke ut elever med høy intelligens, plukket
de ut så mange at bare 25 prosent av dem fylte kriteriet. Likevel
identifiserte de mindre enn halvparten, resten var allerede blitt
usynlige. Det er vanskelig å tro at det er bedre i Norge.
Andre klarer seg godt, kanskje litt
for godt. "Det var først da
jeg gikk i sjette at jeg skjønte at de andre ikke bare lot som
om de slet med leksene", skrev en. Mange har aldri lært å
møte et problem, og for mange går det fullstendig galt
senere. At de også oppdager at de har kastet bort mange av sine
talenter, er et mindre problem for dem – men kanskje et større
for samfunnet.
”Jeg har aldri sett et evnerikt barn
som ikke har klart seg”, er en
setning jeg har hørt fra både politikere og representanter
for lærerstanden. Påstanden er sikkert riktig. Jeg har
aldri sett en løvetann som ikke har klart å trenge seg
gjennom asfalten. Men jeg er overbevist om at det finnes mange
løvetannlik under den asfalterte plassen, og jeg har truffet
mange meget intelligente mennesker som ikke har klart seg.
Det finnes mange slags talenter, og
mange kjenner diskusjonen om de sju
eller åtte intelligensene. Likevel er problemene knyttet til
høy IQ spesielle. Uvanlige evner innen idrett, kunst eller
musikk er normalt lett å se både for en selv og andre, de
medfører normalt betydelig anerkjennelse. Og det finnes mange
muligheter for å dyrke disse talentene i fritiden – gjerne med
statlig eller kommunal støtte.
Høy IQ kan være
vanskelig å se, og det har et
motstykke som er helt uakseptabelt. Det er greit å være
dårlig i idrett, umusikalsk eller håpløs til å
tegne, men ingen aksepterer å være dumme. For mange
oppfattes derfor barn med høy IQ som truende eller skremmende.
Derfor får slike barn stadig vekk høre at "de må
ikke tro de er noe spesielt", det fokuseres påfallende mye
på alt de ikke kan, og de får tilnavn som strebere, nerder,
professorer etc. Ofte er ikke lærerne bedre enn medelevene, og
mange foreldre ser heller ingen grunn til reagere på den slags.
Resultatet er ofte at de spesielle
evnene blir fornektet – både
av dem selv og miljøet rundt. Noen unngår å bli
flinke i matematikk for å bevise at de ikke er så smarte,
det er omtrent som å bli dårlig i basketball for å
bevise at man ikke er høy. Det finnes lærere som har hatt
som uttalt mål å gjøre barn med høy IQ
"normale".
I følge Jacques Huijbens, som
skrev en hovedoppgave om skolens
forhold til slike barn i 1991, blir slike barns problemer ikke nevnt
med ett eneste ord under hele lærerstudiet. Den siste avhandling
om emnet kom i 1972. Jeg spurte en professor hvorfor det var slik, og
fikk som svar at ”vi vet om det, men det er så politisk betent at
ingen tør røre det."
Og det er enda et problem: I
motsetning til de fleste andre talenter,
griper høy IQ direkte inn i de prosessene du bruker for å
tenke, snakke, forstå og kommunisere med dine medmennesker.
Et seksårig barn med en IQ
på 150 er intellektuelt sett
minst som en niåring å regne. Men ikke bare intellektuelt,
også mellommenneskelige forhold kan være helt annerledes
enn for de jevnaldrende. Et ”vennskap” betyr noe helt annet for en
niåring enn en seksåring, interessene er annerledes, og
forhold som tillit, aksept og gjensidig respekt betyr noe helt annet.
Prøv bare å si
”Åååå, så
flink du er” til en niåring, og følg opp med ”Du er blitt
så stor!”. Foreldrene til et slikt barn fikk vite av
læreren at barnet måtte prøve å være en
liten gutt som de andre.
Av og til er avvikene så store
at læreren må stille
en diagnose. Mange barn med høy IQ er "high energy children", de
har et ekstremt aktivitetsnivå, og en impulsivitet og
tankeaktivitet som tar fullstendig pusten av de fleste – ikke minst
lærerne. Disse blir ofte feilaktig mistenkt for å ha ADHD.
Mange slike barn er ekstremt
kunnskapstørste, og skaper dermed
mistanke om at de lider av Aspergers syndrom (nær-autisme). Andre
igjen, særlig litt eldre barn, finner sine jevnaldrende så
lite givende at de trekker seg tilbake og blir feilaktig mistenkt for
å ha en borderline personlighetsforstyrrelse. Atter andre har
trukket seg så langt tilbake fra en verden fri for likesinnede at
de har blitt testet for dårlig syn og hørsel.
Av og til får man mistanke om
at slike diagnoser blir stilt for
å unngå å trekke en betent konklusjon om høy
intelligens. Et barn med åpenbare trivsels- og
læringsproblemer i skolen ble testet for alle diagnosene, med
negative resultater. Helt sist i rapporten stod det at en evnevurdering
viste ”teoretiske anlegg klart over det normale, tilsvarende tre
standardavvik”. Jeg spurte moren om hun visste hva det betydde, men hun
sa at ingen hadde prøvd å forklare henne det. Det betyr,
sa jeg, at han er én av tusen. Da ble det helt stille i den
andre enden av telefonlinjen, og det skyldtes ikke stolthet.
Folk flest har problemer med å
kommunisere med andre som ligger
for langt unna i intelligens. Normalt utrustede voksne mennesker kan
gå godt overens med mentalt tilbakestående, men det blir
fort utilfredsstillende som eneste kommunikasjon.
Barn med veldig høy
intelligens kan oppleve det tilsvarende
vis-a-vis sine medelever. Voksne med høy intelligens kan
lære å takle dette, men det er umulig å forlange det
av et barn. Kan man forlange sosial intelligens av en sjuåring,
og samtidig akseptere at et helt lærerværelse ikke
forstår hvilke problemer barnet må ha?
Hvor mange av deres foreldre
skjønner problemene? Få
foreldre vil våge å se på sitt problembarn og tenke
den tanken at det er et ”misforstått geni”, langt mindre fortelle
skolen om problemet. De aller fleste vil ha en, dessverre ofte
berettiget, frykt for å bli stemplet som overambisiøse og
innbilske foreldre. I alle fall risikerer de å bli stemplet som
sytere som skal være glade til at de har et slikt
”luksusproblem”. Barnet og foreldrene er fanget i en felle som de
normalt ikke har sjanse til å komme ut av med egen hjelp.
Så hva gjorde vi med gutten
vår? Vi sendte ham på den
internasjonale skolen. Da hadde han i alle fall utfordringen med
å lære seg engelsk, tenkte vi. Etter to måneder leste
han nye tekster med nye ord og nesten perfekt uttale. Litt senere tok
han fram sin mors gamle tyske barnebøker og begynte å lese
i dem. Før han fylte seks år, leste han tre språk.
Til jul ble han flyttet opp fra year
1 til year 2 (første
klasse). Til våren ble han invitert til innskriving på
vanlig norsk skole, og vi bestemte at vi i alle fall måtte la
skolen få en sjanse.
De to dagene var spennende for ham.
Her fikk han leke med nye spill og
treffe nye barn. Et puslespill med 25 biter er ingen ting for en som
har holdt på med slike siden han var to år, men disse var i
alle fall nye.
For oss var det en nedtur. De
åtte som ble plassert i samme
gruppe på en sofa hadde det fint, og gutten vår hadde det
gøy med sanger som for ham var nye. Men iveren etter å
lære gjorde at han beveget seg mye mer enn de sju andre til
sammen, og selv om det satt mange foreldre rundt og så på,
klarte ikke læreren å skjule en tydelig irritasjon i
stemmen. For oss var det et intenst faresignal. Pensum for
første skoleår var et nesten like sterkt faresignal.
Vi tok problemene opp med rektor,
forklarte situasjonen og oppdaget
stor åpenhet og forståelse for problemet. Men det stoppet
der, for mulighetene fantes egentlig ikke. Det eneste de kunne
gjøre var å søke om å få flytte ham opp
en klasse, men rektor skjønte raskt at for ham var det egentlig
ikke mer enn en kosmetisk forbedring.
Vi ble derfor sendt videre til
hjelpetjenesten, og opplevde det samme i
enda større grad. Det første spørsmålet vi
fikk var om vi hadde vurdert å flytte utenlands. Så sa hun
rett ut at ”norsk skole har ingen ting å by slike som ham”. Det
eneste tilbudet var en anbefaling om å fortsette på en
privatskole som ikke hadde statsstøtte. For ordens skyld; hun
har stått ved uttalelsene siden.
Nå var det fristende for oss
å forlange at det offentlige
måtte betale skolepengene, eller i det minste at utgiftene
måtte være fradragsberettiget på selvangivelsen. Det
overrasker neppe noen at begge deler ble kontant avvist. Likevel var
det overraskende hvor totalt uforstående til problemene selv
Utdannings- og forskningsdepartementet var. Selvfølgelig har
skolen plikt på å finne en løsning.
Selvfølgelig har den kompetansen. At vår erfaring er en
helt annen, og at fagfolk er enige med oss, hadde ingen ting å
si. Der fordommene og ønsketenkningen er sterke nok, har
virkeligheten mistet sin rett.
Han går på den
internasjonalen skole i dag, men selv der
har det til tider vært for lite utfordringer. Jeg kjøpte
en engelsk matematikkbok, en oversikt over alt man skal lære fram
til første året på universitetet, og det ble
yndlingslektyren hans i sommer. I høst har det kommet en ny
lærer, fra New Zealand, og hun har arbeidet med slike barn
før. Hele New Zealand har tatt opp problemet,
utdanningsdepartementet der har gitt ut en egen brosjyre om dette.
Når jeg forteller om holdningene i Norge, ser hun nesten
sjokkskadet ut. New Zealand er på den andre siden av kloden, men
her er det opplagt vi som står på hodet.
I 2000 skrev Dagsavisen (16/1) at
Norge var det landet i Vesten som tok
minst vare på de mest talentfulle. Dette ledet til en debatt
på Stortinget (8/2) som for oss viste skremmende sterke, politisk
betingede fordommer mot problemet.
Høsten samme år
bestemmer Tony Blair at engelske barn skal
IQ-testes, og i en kommentar til dette sier Venstres Odd Einar
Dørum: ”Det må stå dårlig til med tiltroen til
lærerne i Storbritannia når de trenger en IQ-test for
å finne ut hvordan pedagogene skal stimulere elevene til
læring.” (Dagbladet 19/11)
For de som hadde lest oppslaget i
Dagsavisen noen måneder i
forveien, virket nok denne uttalelsen litt kunnskapsløs.
Samtidig kommer representanter for Utdanningsforbundet stadig vekk med
bastante avvisninger av problemet, og så sent som i sommer
påstår Helga Hjetland at intelligente barn som kommer
sammen vil bli selvgode og arrogante.
Så vidt jeg vet har man ikke
prøvd dette i Norge, så
uttalelsen kan ikke være basert på erfaring. Forskning
viser også det motsatte, men når man ingen ting vet, er det
lett å tro på karikaturer fra Hollywood.
Ekspertene vi kontaktet i Berlin
mener at barn som ligger blant de to
prosent høyeste er i faresonen. Dette tilsvarer ca. 1 500 barn i
hvert kull, det er flere slike enn folk som heter Hansen.
De antar at en tredel av disse
får problemer, risikoen blir
større jo høyere IQ man har, og jo mindre foreldrene og
nærmiljøet ellers kan bidra med. Forskere bak den
sveitsiske spesialskolen ”Talenta” anslår at en halv prosent av
alle barn får alvorlige lære-, trivsels- og/eller
adferdsproblemer på grunn av høy intelligens. Det
tilsvarer 300 - 400 barn i Norge hvert år.
Siden vi begynte å arbeide med
problemet har vi oppdaget så
mange som har hatt slike problemer at vi er overbevist om at tallet for
Norge er langt høyere. Det er bare godt skjult og godt fornektet.
Norge har også juridisk sett
ingen plass for slike barn. I
Opplæringsloven står det klart at de ikke skal få
spesielle tilbud. ”Elevar som har føresetnader for å
lære raskare og meir enn gjennomsnittet, har ikkje rettar etter
kapittel 5 i lovutkastet ”. Særlig evnerike elever er likevel
omfattet av det generelle målet om elevtilpasset opplæring,
men bare ”i den grad den ordinære opplæringssituasjonen gir
rom for det”. Som den eneste gruppen er dermed den generelle
rettigheten avgrenset for slike barn.
Når ingen ser problemene, er
det bare fordi ingen spør. Da
jeg for første gang skrev om dette for ca. fire år siden
var problemet åpenbart totalt ukjent for de fleste. Siden har jeg
fått flere hundre henvendelser. ”Jeg satt og gråt da jeg
leste Adresseavisa lørdag”, skrev en mor, det var første
gang hun hadde hørt om at andre hadde opplevd det samme som
henne. Men ingen vil stå fram. Det er ingen ting som er så
lite fristende som det å stå fram som ”mislykket og
misforstått geni”. Men du finner sitater fra mange av brevene
på denne Internettsiden. Ikke alt
står der, det finnes problemer som ikke skal stå på
trykk.
Hva framtiden vil bringe for
våre barn, vet vi ikke, men vi vil
selvfølgelig ikke ”glemme dem”. Det er ikke to monstre eller
kyniske egoister. De har et voldsomt engasjement, det være seg
overfor miljøet, rettferdighet, familien og seg selv. Og de er
veldig sårbare. De er som alle andre barn, bare helt annerledes.
Håpet vårt er at de får lov til å fortsette
å være det.
|