Spør om IQ
 |
Svarte leserne.
Professor Martin Ystenes. |
NTNU-professor Martin Ystenes
er tidligere leder av Mensa Norge.
Torsdag utfordret han Aftenpostens lesere med IQ-quiz,
slik han gjør jevnlig i sin spalte på start.no.
Han er også kjent for sin blogg Sprøytvarsleren,
der han skrev om vitenskapelige feil og antivitenskapelig tull i media.
Fredag 26. november svarte Ystenes på lesernes
spørsmål.
Her kan du lese noen av Ystenes' tidligere
artikler, blant annet fra forskning.no.
|
Bør
en IQ-oppgave alltid ha bare ett mulig riktig svar? Både i noen
av Dagbladet/Magasinets oppgaver og i tallerekkeoppgaven din er det
etter min mening mulig med flere riktige svar.
Sverre K., Oslo
Martin Ystenes Hei Sverre. En IQ-oppgave bør
ha ett svar som er klart mer påfallende enn andre. Hvis oppgaven
skal løses på kort tid, bør andre svar være
tydelig utilfredsstillende. Er det krevende nøtter som man kan
bruke mer tid på, er det en grei tilleggsutfordring hvis oppgaven
har tilsynelatende løsninger som man oppdager først.
Opps. Er klokka så mye? Nå må jeg hjem til barn som
skal kjøres på trening. Takk for nå, og for
interessen og spørsmålene. Jeg må løpe!
Martin Ystenes
Enkelte nøtter i aviser
er av en slik type at en skal finne et tal på grunnlag av noen
foregående, men så er det slik at det eksisterer ikke noe
system. Jeg har lært meg at fins det ikke noe system, så
ligger svaret i bruk av tverrsummer. Slike oppgaver med tverrsummer er
da dårlige, meningsløse oppgaver? "Systemet" blir jo da
helt avhengig av vårt talsystem tilfeldigvis med base 10.
Steinar Midtskogen, Oslo
Martin Ystenes Hei Steinar. Nei, de er ikke
meningsløse. Poenget med oppgavene er å finne systemer.
Jeg kunne godt ha valgt en serie hvor neste tall skulle vært
tverrsummen basert på 8-tallsystemet. Forskjellen er at oppgaven
ville blitt mye vanskeligere.
Er IQ slik den måles i
dag en konstant gjennom hele livet eller vil den kunne variere med
alder, studier, øvelse o.l.?
Arne Jansen, Nøtterøy
Martin Ystenes Hei Arne. Så langt jeg
forstår er forskerne enige om at IQ er en nokså stabil
størrelse. Men samtidig er det mer og mer som tyder på at
det finnes måter å øve den opp - i alle fall innen
visse grenser.
Ystenes, hvor viktig vil du si
at intelligens er for å lykkes i en realfaglig utdannelse? Er det
alfa og omega?
Kristian, Trondheim
Martin Ystenes Hei Kristian. Jeg tror det betyr mye,
ja. I alle fall når det gjelder hvor langt du kan komme. På
den annen side hjelper det ikke med høy IQ hvis man ikke jobber.
Forkunnskap er også viktig, og da mener jeg ikke bare
skoleresultater. Har du hatt interesse for faget og skaffet deg bred
kunnskap før du begynner å studere vil du oppdage at det
er mye lettere å lære seg nytt. Ny kunnskap må
knyttes til kunnskap du har i hodet for å bli logisk.
Hei! Tipper du har høy
IQ som er tidligere medlem i Mensa. Kan du forklare meg hva IQ egentlig
beskriver, jeg trodde det var evne til problemløsning (på
et generelt nivå) men det er mulig jeg tar feil, at det bare kan
relateres til problemløsning innen naturvitenskapen.
Kjell Nilsen, Stavanger
Martin Ystenes Hei Kjell. Jeg medlem, men var
tidligere leder. IQ er vanskelig å definere, men jeg liker denne:
IQ er hva du gjør når du ikke vet hva du skal
gjøre. Det har med læring og evnen til å finne nye
løsninger å gjøre. Jeg tror IQ er viktigere i
naturvitenskap enn i mange andre fag, men det er heller ikke vanskelig
å se at høy IQ kan bety fordeler også i
ikkeakademiske yrker.
Et kjapt spørsmål
til deg, professor Ystenes; hva er ditt syn på "Den store
IQ-prøven" - underholdningsprgrammet som for en stund siden ble
sendt på NRK? På seriøse tester ligger min
intelligens rundt 135, mens jeg på NRKs test scorte "latterlige"
104,5.
Ole, Østlandet
Martin Ystenes Hei Ole. Jeg så testen
først på tysk TV, og jeg har klart den følelsen av
at de særnorske oppgavene var vanskeligere.
Har du noen ganger forbannet
din høye iq og ønsket å være på
"vanlige folk" nivå?
K, Oslo
Martin Ystenes Nei, jeg har aldri oppfattet den som
noe problem. Dvs., jeg har aldri oppfattet IQ som årsaken til
problemer. Etter at jeg oppdaget den har jeg klart å leve bedre
med den, så jeg tror jeg beholder den slik den er nå. I det
minste fordi den har gitt meg noen fantastiske venner. Når du vet
hva du skal se etter, så finner du dem lettere. Derimot vet jeg
om andre som hadde ønsket seg litt mindre. En av de sterkeste
sitatene er dette fra ei tysk jente: "Slå meg i hodet med
stekepanna, mamma, så jeg ikke tenker så mye". Jeg brukte
den en gang som tittel på et foredrag.
hva er IQ? hva står det
for? Er man mentalt tilbakestående hvis man har under 75 i iq? er
det sant at merilyn monroe og madonna har sånn 150 eller noe?
fine oppgaver!
Christopher 15 år, lommedalen
Martin Ystenes Hei Christoffer. En IQ på 75
tilsvarer at man har læringsvansker, men mentalt
tilbakestående tilsvarer nok enda lavere tall (merk, det er
veldig stor forskjell på en IQ på 60 og en på 75).
Jeg vet ikke om de to damenes IQ, men jeg er overbevist om at de ligger
høyt.
Hei! Jeg ser følgende
kommentar til resultatet av din inteligenstest at (sitat) "0-5 poeng:
Jeg antar at de fleste vil ligge her, altså tilsvarer det en IQ
ikke langt fra 100." Gjennomsnittsresultat ved helt vilkårlig
avkryssing er 5 poeng. Hvordan kan "de fleste" ligge der?
Stanislow Joehdowich, Warsawa
Martin Ystenes Husk å trekke fra tiden i
minutter. Og hvis du har skjønt at det å krysse av helt
vilkårlig på kort tid gir en OK score, da er du kanskje
smart?
Hei. Kan dårlig kosthold
gjøre deg dummere?
Per, Oslo
Martin Ystenes Hei Per. Det er i alle fall kjent at
feil kosthold under svangerskapet og tidlig i livet kan skade IQ'en.
Kostholdet kan sikkert også skape daglige variasjoner, selv om
det du spiser kanskje ikke er det viktigste her.
hei!vet du om noen bra IQ
tester pa internet?
mari, bergen
Martin Ystenes Hei Mari. Prøv denne:
http://home.hetnet.nl/~rijk42/iqtestlinks.html. Den ser ut til å
være litt "krøllete" på min browser nå, men
her har du mye å boltre deg i. Vær dog oppmerksom på
at slike tester kan være tvilsomme, spesielt de kommersielle. De
lever av å selge, og selger nok bedre hvis de gir deg høy
IQ...
Hei Martin!tror du det er noen
yrkesgrupper hvor den gjonnomsnittelige IQ er høy?? Du er
kjempeflink her!
christopher, pocket valley
Martin Ystenes Takk Cristopher. Jeg tror du finner
flere ekstremt intelligente mennesker i media enn på
universitetet, og du finner nok mange i politikken. I kunstneriske
yrker tror jeg de suksessrike ofte ligger langt over gjennomsnittet.
Dessuten har jeg merket at mange intelligente liker arkitektur og
geografi, så du finner nok noen genier i disse yrkesgruppene
også.
Hei, noen betraktninger om
høy IQ her, ut fra egne erfaringer. IQ virker korrelert med en
lang rekke menneskelige egenskaper. Det er derfor veldig lett for
å tro at man faktisk har alle disse egenskapene dersom man scorer
høyt på en IQ-test. Imidlertid er IQ som oftest bare
mål på et potensiale, egenskapene får man sjelden
gratis. Dette kan lett bli en sovepute og et problem for en som scorer
høyt på en IQ-test. I tillegg kan man lett se andre
mennesker gjennom IQ-score-briller. Dette kan fort føre til
unødvendig misantropi. Unødvendig fordi det er en *alt*
for snever måte å se andre mennesker på, mennesker
føler, kommuniserer, osv. utrolig mye mer enn man kan tro dersom
man reduserer dem til ett tall når man kommuniserer med dem. I
det hele tatt er det en rekke klassiske "pitfalls" for en som scorer
høyt på en IQ-test. Er du enig i disse betraktningene? Kan
ikke et Mensa-medlemskap bidra til å forsterke slik tenkning?
Ellers nikker jeg anerkjennende i retning av de positive sidene du
trekker frem med Mensa. Det viktige er at hver enkelt får et
riktig bilde av egne ferdigheter, noe organisasjonen kan hjelpe til
med. Men, som antydet over, altså kanskje også bidra til
det motsatte.
Fredrik, Oslo
Martin Ystenes Jeg er enig i begynnelsen, men resten
ser for meg ut som en rasjonalisering av din egne fordommer. Jeg
kjenner hverken meg selv eller mine venner i Mensa igjen i dette. Tvert
imot er man meget raske med å arrestere uttalelser som kan
misforstås i den retningen. For de aller fleste var ikke IQ'en
noe forventet, kanskje noe de hadde tenkt kunne være en mulighet,
men som regel var det en stor overraskelse. For mange er det en enda
større overraskelse å komme på sitt første
Mensa-møte og oppdage at man føler seg hjemme.
Hva er EQ?
Nikko, Oslo
Martin Ystenes Skulle gjerne visst. I vanlig bruk er
det noe man slår andre folk i hodet med.
Hvorfor fikk jeg bare en E i
kjemi av deg, Martin? Har jeg lav IQ eller skyldes det bare
dårlig arbeidsmoral?
Bygg-gutt, Trondheim
Martin Ystenes Ingen som kommer inn på
teknologistudiet ved NTNU har for lav IQ til å lære kjemi.
Men det kan skyldes en kombinasjon av forkunnskap, studieteknikk,
faglig selvtillit og selvdisiplin. På den annen side er det ikke
tvil om at noen lærer kjemi meget lett, også helt uten
forkunnskaper.
Mener du at de som har lavere
IQ enn gjennomsnittet er dumme?
dddaaa, Oslo
Martin Ystenes Nei. Men hvis forskjellen mellom to
personer er for stor vil den med lavest IQ bli oppfattet av den andre
som ulogiske. Det er selvfølgelig spøyt å si at 50%
av befolkningen er dumme.
Hei, jeg har en IQ mellom 167
og 179. Jeg føler at det er blitt ok å mobbe oss. Det er
som om den danske Folketingspolitikeren fra Venstre som i 1994 sa
følgende: " dersom det er fakta, så benekter æ
fakta". Det er jo sunt med en s form for skepsis, men nå
nærmer vi oss jo idioti. Frp er et eksempel.... Tror neppe noen
med IQ over 120 stemmer på dem. Hvorfor klarer er det slik...(jeg
har jo tanker om det, men hva er dine) PS fikk selvsagt 15 rette... :-)
Geir, oslo
Martin Ystenes Hei Geir. En så høy IQ
er vanskelig å måle, og kan antakelig tas med en klype
salt. Ellers kjenner jeg igjen tankene dine, og oppfordrer deg til
å sende dem til meg direkte så vi kan ta en diskusjon.
Er det noe poeng i å
springe, når det begynner å regne? Da bruker man kortere
tid på strekningen frem til bilen eller huset. Men blir man
mindre våt av det?
Michael Evans, Stavanger
Martin Ystenes Det er gjort både teoretiske og
praktiske studier av dette. Teorien sier at siden forsiden er
større enn oversiden, lønner det seg å stå
stille,
Jeg har lest litt om dine
pedagogiske fremgangsmåter, og bl.a. fått med meg at du har
høstet god kritikk for ditt opplegg. Det virker som du "kaster
studentene uti uten svømmeringer", hvis du skjønner hva
jeg mener. Og i tillegg pålegger de mye arbeid med faget. Dette
har statistisk sett gitt gode karakterer, og viser seg at det er en god
metode for læring. Hva skjer forøvrig med motivasjonen til
studentene under et så omfattende opplegg? Hva med de andre
fagene studentene har? Tror du karakterene i faget du underviser har
gått opp, på bekostning av de andre fagene til dine
studenter?
Stian, Trondheim
Martin Ystenes Hei Stian. Den harde kritikken har
jeg ikke hørt så mye om, og jeg har mer omfattende
evalueringer enn de aller fleste andre. Evalueringen viser helt klart
at motivasjonen er høyere, tildels vesentlig høyere, ved
dette opplegget. Studier har også vist at studenter generelt er
mest fornøyd ved de studiene hvor de arbeider mest. Noen sier at
det går ut over andre fag, man like mange sier at de får
bedre arbeidvaner også i andre fag. Så langt har jeg ikke
fått noen signaler fra andre faglærere om at jeg skaper noe
problem for dem. Det største problemet er normalt ikke at fagene
stjeler tid fra hver andre, men at mange studenter totalt sett bruker
for lite tid på studiet. Det er faktisk dette problemet
kvalitetsreformen er ment å skulle rette på.
Hei. Har vært å
målt iq-en min. Hadde en iq på 132. Det som er rart er at
jeg ikke lærerer spesielt fort. Har heller ikke en spesielt god
hukomelse. Hvordan forklarer du det.
Tobias, Oslo
Martin Ystenes Hei Tobias. Det betyr antakelig at du
har hatt flaks på testen, eller at du vurderer dine egne evner
feil. En faktor som kan komme inn er at mange med høy IQ har
konsentrasjonsproblemer, fordi tankene flyr for fort. Har du mistanke
om at du er hyperaktiv? Jeg har vært bort i studenter med
åpenbare logiske ferdigheter, men som ikke får det til av
slike grunner.
Sten ut av bil, er fasiten
på spørsmål 5 riktig? Fasiten sier at en sten kastet
ut av en bil i konstant fart vil falle rett ned. Jeg svarte at stenen
ville se ut til å falle bakover. Er dette en praktisk oppgave
hvor det er riktig å ta med luftmotstanden utenfor, eller en
teoretisk oppgave hvor man skal se relativistisk på
oppstillingen?
Børge Strand, Oslo
Martin Ystenes Se tidligere svar på det samme:
Det står ingen ting om at du skal ha stenen ut av bilen.
hva er din EQ?
Anna Lysen, Norge
Martin Ystenes Jeg tror det er enda vanskeligere
å vurdere sin egen EQ enn sin egen IQ (og alle tror jo at de har
en IQ på rundt 120 før de tester seg). Folk er
forskjellige, og du vurderer folk forskjellig etter hvilken
sinnsstemning du selv er i. Jeg vil heller glede seg over
mangfoldigheten enn å bry seg om at menneskelighet kan
karaktersettes. ("Jeg er mer empatisk enn deg! Æda-bæda!")
Jeg liker Æsops fabel om vismannen som bodde utenfor en by. Folk
som skulle inn i byen stoppet hos ham og spurte hvordan folkene i byen
var. Vismannen svarte ved å spørre hvordan de var i den
forrige byen. Sa de at det var hyggelige folk i forrige by, fikk de
vite at det var hyggelig folk i denne byen også. Og omvendt.
Kanskje måler du din EQ enklest ved å se hvilken EQ du gir
andre?
Etter valget av nytt underhus i
1946 ble W Churchill spurt om hva han mente om Labours alternative
beregninger for gruvedriften i Warwickshire og intelligensen til de som
hadde stått for "regnestykkene". Hans legenadriske svar var: "You
can nevner judge a man's intelligence based upon his skills in
mathematics, but if he is able to multiply 124 by 63 while driving a
double decker through The Halls of Westminster after emptying a bottle
of brandy, I would recon that the man could be regarded as
intelligent." Er du enig i Churchills utsagn?
Halvor Even S, Kvikne
Martin Ystenes Enig. Matematikk er en ferdighet,
intelligens er en evne. Evnen gir deg større mulighet til
å lære ferdigheten, men kan aldri erstatte den. Jeg kjenner
mange hyperintelligente som ikke kan matematikk, og jeg har truffet
matematikere som ikke overbeviser meg i andre sammenhenger. Den
aktuelle situasjonen Churchill beskriver vil jeg absolutt godta som et
tegn på intelligens, selv om jeg ikke er sikker på
nødvendigheten av brandyflaska.
Hva er vitsen med IQ, egentlig?
Er det noe å skryte av å ha høy IQ? Hva med sosial
intelligens og allmennkunnskaper?
kjemi, Trondheim
Martin Ystenes Studerer du for å skryte av
karakterene? Går du på trening for å skryte av
musklene? Tar du sommerjobb for å skryte av penger? Har du
kjæreste for å skryte av at du er mann? (eller kvinne?) IQ
er som skonummer, å vite det hjelper deg å finne ut hva som
passer deg best. IQ gir noen muligheter, og noen potensielle problemer.
Begge deler er det lettere å forholde seg til når du har en
pekepinn på hvor du står. Min erfaring er at de jeg
oppfatter som de mest sosialt intelligente også har høy
IQ, og at de i alle fall har mye mer almennkunnskap enn gjennomsnittet.
Og hva mener du med sosial intelligens? Noen ganger virker det som om
sosial ferdighet likestilles med det å være en god selger.
Andre ganger virker det som om "sosialt intelligent" er en
ærestittel man setter på de som ligner en selv.
a) Hva er det mest imponerende
svaret som du noen gang har fått inn på dine
nettnøtter på start.no? b) Hva synes du at du får
igjen for å drive spalten nettnøtter på start.no? c)
Hvem er den mest intelligente personen du har vært i kontakt med?
d) Skal du rette opp innsatsen på IQ-landskampen mot Sverige i
år? Når er neste landskamp?
Internaut, aftenposten.no
Martin Ystenes a) Kan ikke plukke ut noen, men det
har vært noen meget imponerende svar av og til - særlig
på de mer kompliserte høst- sommer- vinter- påske-
etc. -nøttene. b) Moro og mange venner. Samt oppgaver som er
testet ut og kan brukers i andre sammenhenger senere. c) Den som har
imponert meg mest er en kvinnelig norsk forfatter. Jeg antar hun vet
selv hvem det er. d) Neste IQ-landskamp tror jeg at jeg overlater til
andre. Det var fantastisk morsomt, men vi tapte... Jeg vet ikke
når det blir neste gang.
ved høy IQ, er det da
riktig å kunne si at man er særdeles svak på det
sosiale?
Christian, oslo
Martin Ystenes Det er ikke min erfaring. Noen har
slike problemer. For dem kan det være en stor fordel å
oppdage at man har høy IQ, da det kan forklare en del
kommunikasjonsproblemer og hvorfor mange av ens medmennesker ikke
oppfyller ens forventninger. Noen er det direkte motsatt. Det er f.
eks. ingen tvil om at Bill Clinton har en meget høy IQ, og jeg
vil plassere mange dyktige forfattere og mediefolk (særlig mange
komikere!) i samme kategori. Jeg vil forslå følgende
IQ-test: Slipp testpersonen inn i et rom hvor det er mange mennesker
med forskjellig og kjent IQ. Etter en time eller to spør du
testpersonen hvem som var mest sosial av de andre. Ta så IQ-en
til denne personen og trekk fra 5-10 poeng og du har testpersonens IQ.
Hvorfor ser det ut som
månen ligger som en "U" når du er feks i Dubai, mens den
ser ut som en "C" her oppe hos oss.
Knut Osmundsen, Stavanger
Martin Ystenes Fordi Jorden er rund. I Dubai
står du i en annen vinkel enn når du står her oppe i
det kalde nord. Hvis plasserer deg på et skråbrett som
heller ca. 45 grader mot sør, så tipper jeg du ser
månen omtrent som i Dubai.
Du er klar over at du ligner
på sjefen til Dilbert?
Mjoff, Oslo
Martin Ystenes Men han er jo todimensjonal, og i
svart-hvitt!!
Hvorfor ser du på det som
din plikt å kontrollere at mediene skriver korrekte
vitenskapelige fakta?
studentnr xxxxxx, Trondheim
Martin Ystenes Kinderegg: Jeg synes det var morsomt,
leserne syntes var morsomt, og – tro det eller ei – journalistene
syntes det var morsomt. Tre ønsker på en gang.
Sprøytvarsleren var en suksess, og det tror jeg er svar nok. Jeg
får oftere spørsmål om hvorfor jeg sluttet enn
hvorfor jeg begynte.
Kan du avslører alle
spørsmålene du skal stille på eksamen i TMT4100?
Student, NTNU
Martin Ystenes Nei, jeg har ikke laget dem
ennå. Dessuten, er det nødvendig? Jeg tror ikke det utfra
den arbeidsmengden jeg har sett at dere har lagt ned.
Oppgave 5 i IQ-quiz: Jeg
påstår at fasitsvaret er feil. Jeg beveger meg fortsatt
fremover med samme fart, men steinen bremses av vindtrykket straks den
slippes av hånden, og vil se ut som den faller bakover. Det er
kraften i bilens fremdrift som har overvunnet dette vindtrykket.
Når steinen slippes er ikke denne kraften lenger tilstede. Dette
vil lettere kunne observeres med en gjenstad som har lavere tetthet enn
en stein.
Jørn Bendixen, Skjetten
Martin Ystenes Også du kjører med
åpen vindu...
Hei, det var en artig test! Mye
morsommere enn de dumme puslespillene i Dagbladet. Jeg har imidlertid
noen synspunkter på det språklige presisjonsnivået i
noen av oppgavene. Jeg skjønner jo at det må være
litt uklart, men her er det for mye: Oppgave 1:"I havet ligger en
øy. Midt på en øy er det et vann" Dette siste
leddet kan misforstås: er det snakk om enda en øy? Eller
er det den samme som i den første setningen? Oppgave 6:"
Motordur står til fiskegarn som hjerteslag står til: " Hva
menes med "står til" i denne sammenheng? Står til på
hvilken måte da? Her kan det tenkes flere muligheter... Er dette
kanskje en inneforstått kode for løsere av denne type
oppgaver? Em esoterisk kunnskap som deles av få? Ellers vil jeg
gjerne kommentere oppgaven hvor en smarting betaler for noe som koster
79 kroner med en hundrelapp, en tier og en tyvekronemynt. Hvem
gjør slikt, da? Medlemmer av Mensa? Jeg trodde det var her
poenget i oppgaven lå. Da kan jo ting tyde på at jeg er
smartere enn oppgavestilleren! Flere oppgaver mottas med takk!
Jonas L., Arendal
Martin Ystenes Det er godt mulig du er smartere enn
oppgavestilleren, og kanskje har du en framtid som oppgavemaker. Men
husk at det er vel så viktig at oppgavene er morsomme som at de
er helt stringente.
Hva skjer når mennesker
med høy IQ ikke får muligheten til å utvikle seg
på riktig måte? Blir man rett og slett "dummere"? Vet ikke
om jeg selv har en spesielt høy IQ, men kjenner meg godt igjen i
mye av det du har skrevet om i artikler angående IQ hos barn og
voksne. Hva med jenter som gjør seg "dummere" på skolen
for å unngå geni-merkelappen? Hva skal man gjøre for
å snu om på gamle vaner og bruke eget potensiale?
Lisa, Trondheim
Martin Ystenes Hei Lisa. Du skriver noe som jeg har
lest så mange ganger før, og du har helt rett: Å
være intelligent er ofte et langt større problem for
jenter enn for gutter. Kanskje er det dette som gjør at Norge
har den desidert laveste andel av jenter på realfags- og
teknologistudier i den vestlige verden? For et par år siden
stilte India i Miss Universe (eller Miss World?) med ei jente som
fortalte om sin suksess og at hun planla doktorgrad i fysikk, og det
var åpenbart at hun hadde intelligens i massevis. Hun vant. Ville
hun hatt sjanse i Norge? Jeg tror ikke det er bra for intelligensen at
den ikke blir brukt. Det finnes studier som viser at den kan utvikles
selv i voksen alder, at den nesten er som muskler som kan trenes.
Dessuten: Intelligente menn synes intelligens er sexy. Vis deg fram,
så treffer du de som er interessante for deg.
Hvordan kan man best
tilrettelegge for barn med høy, eller svært høy IQ,
i den offentlige skole?
Olav Hoel Dørum, Oslo
Martin Ystenes Det mest avgjørende er hvilken
lærer man får. Mange lærer avviser hele
problematikken, og det finnes ingen ting om problematikken i
lærerutdanningen. (Utrolig, men sant!!!) Det viktige er at barna
får utfordringer på sitt nivå. Det betyr at man
må akseptere de til dels ekstreme nivå slike barn kan ha, i
alle fall på enkelte emner. Deretter må de få like
store forventninger om resultater som andre barn - igjen på sitt
nivå. Og barna må få aksept for deres evner.
Dessverre er det mange som føler at det blir overfokusert
på det de ikke kan, mens de positive sidene blir husjet vekk
nærmest for å ikke såre andre. For noen kan det
være meget positivt å komme sammen med likesinnede, i alle
fall deler av tiden. Jeg kjenner også tilfeller hvor privatskoler
har møtt problemet med langt større iver enn den
offentlige skolen.
Jeg skjønte ikke den med
øya, og den var ikke begrunnet heller!
K, Oslo
Martin Ystenes Tegn opp!
Kan det ikke være
slitsomt, eller svært irriterende, å leve i et samfunn hvor
98% av befolkningen er mindre intelligent enn deg selv?
Morten Lafton, Oslo
Martin Ystenes For mange kan det være
frustrerende, men det hjelper når man oppdager at det er slik.
Problemet er dette: Hvis du ikke forstår dine medmenneskers
reaksjon vil du normalt tolke det på den av to måter: Enten
er de ulogiske, eller så er de uærlige. Den første
forklaringsmodellen er problematisk fordi du ikke aksepterer å
konkludere med at andre er dumme. Det er heller ikke lett å
være sikker på at man har høy intelligens, da man
egentlig oppfatter seg selv som ganske normal. Resultatet blir at mange
med høy IQ blir utrygge på sine omgivelser, som de
føler er uforutsigbare. Å oppdage at man har høy IQ
vil dermed gi en nøkkel til å forstå verden, og det
kan forandre ens selvoppfattelse og forholdet til ens medmennesker
totalt. (Jeg fikk en en gang serie mail med overskrift "Rapport fra et
jordskjelvområde").
Hvordan er det mulig for deg
å undervise såkalt "normale" (med tanke på IQ)
mennesker, siden du har så høy IQ selv? Vil ikke dette by
på problemer, siden det som for deg kansje er den naturligste sak
i verden er vankelig for andre?
Kjemi - nei takk, Trondheim
Martin Ystenes Jeg har ikke så normale
studenter, tror jeg, de som studerer teknologi ved det som var gamle
NTH ligger nok godt over gjennomsnittet. Jeg tror heller at høy
IQ er en fordel, da det gir flere ideer om hvordan man kan forklare
på andre måter eller illustrere fenomener, og man blir
lettere oppmerksom på hvor de logiske svakhetene og probleme er.
Dessuten gelder det som alltid ellers: Ingen er smart nok til se alle
problemene selv, derfor er det å søke og lære av
tilbakemelding viktig. Tør man å prøve nye veier,
oppdager man hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og da går
det framover.
Heisann! Hvorvidt man vet om
månen går rundt solen eller ikke, har da vel ingenting med
IQ å gjøre? Det er ikke noe jeg kan komme fram til ved et
logisk resonnement, det er vel heller et spørsmål om
kunnskap, noe man kan lese seg til? Syns også en tidligere leder
av Mensa bør kunne formulere spørsmålene på
en skikkelig måte, men det er kanskje en av Aftenpostens
medarbeidere som har slurvet her? Lurer forøvrig på hva
IQ-kriteriet er for medlemskap i Mensa?
Even, Trondheim
Martin Ystenes 1) Det står klart at testen
ikke er en IQ-test. 2) Særlig intelligente har generelt mye mer
kunnskap enn andre, derfor er slik kunnskap et tegn på
intelligens. Mange tester inkluderer derfor rene
kunnskapsspørsmål. Min erfaring er at evnen til og
interessen for å forholde seg til store mengder informasjon er
det mest typiske kjennetegnet på høy intelligens. 3) Det
finnes tester som tester ren logikk, men også her vil kunnskap og
trening i løsning av lignende oppgaver ha betydning. Det er en
illusjon å tro at man kan lage tester som ikke tar hensyn til
lærdom.
Kommentar til quiz-oppgave der
man slipper en sten fra en bil. Rett ned vil kun være rett svar i
vakuum. Med luftmotstand mister stenen fremdriften som bilen har, og
som gjør at den kan holde jevn fart tross luftmotstand. Riktig
svar må da være at stenen tilsynelatende går bakover.
Jørgen B, Oslo
Martin Ystenes Det står ingen ting om at du
mister den ut av bilen. Normal kjører jeg med lukket vindu, i
alle fall nå om vintgeren...
Takk for interessante
forelesninger. Alle har vi ønsker om å "realisere" oss
selv ved å gjøre andre ting enn akkurat det vi er utdannet
innenfor. Om du kunne velge - hva ville du helst drevet med i stedet
for å være professor ved NTNU? Hvordan finner du ut alle
dine IQ-quiz, får du tips i ulike medier/litteratur eller bruker
du kun din egen hjerne som "kilde"? Eller en kombinasjon?
Sigurd Hansen, Sandvika
Martin Ystenes Takk for hyggelig hilsen! Jeg
bestemte meg for å bli "vitenskapsmann" før jeg var 10
år, og føler at jeg har kommet på rett hylle, til og
med på rett fag. Skulle jeg ha valgt noe annet, så
måtte jeg lete etter yrker hvor man må forholde seg til
store mengder informasjon og samtidig er utadvent og kan sprudle litt.
Kanskje journalist? De fleste oppgavene tar jeg fra mitt eget hode, men
jeg låner også ideer fra andre.
Hva er ditt syn på
teoriene om at intelligens består av flere ulike aspekter utover
IQ? Leste en artikkel for en stund tilbake som tok for seg begreper som
musikalsk, språklig og emosjonell intelligens blant annet. Den
stod riktignok i Illustrert Vitenskap, men prinsippet virket sannsynlig
i det minste. Er det noen form for enighet om validiteten til slike
teorier?
Bård M, Oslo
Martin Ystenes Skulle kunne snakke noen timer om
dette! Ideen er riktig og god. Men i mitt arbeid med skole og IQ er det
en avsporing. Høy IQ skaper ofte et problem for elever, ved at
de er i grov utakt med medelever og voksnes forventninger, og ved at
det er politisk betent. Se min artikkel ”Høy IQ – det forbudte
talent” på forskning.no. Andre talenter, som gjør deg
dyktig i idrett eller musikk gir ikke slike problemer og er heller ikke
så plaget av jantelovstenkning. Selvfølgelig skal
også slike talenter tas vare på, men det skjer også i
mye større grad – også for de ekstreme talentene.
Heisann! Jeg har nettopp tatt
IQ-testen, og jeg har en kommentar: Spörsmålene er utformet
på en sånn måte att folk som er vant til å
möte matematiske problemstillinger har en klar fordel. Selv holder
jeg på med hovedfag i matematikk, og ser at måten
spörsmålene stilles på likner veldig den måten
jeg som matematiker stiller spörsmål - og jeg kjenner igjen
sånne spörsmål som mine grunnkurselever kanskje ville
ha problem med å forstå. Dvs, ikke med å LÖSE
men med å forstå! Det jeg vil fram til er at det er en klar
fordel å ha erfaring fra naturvitenskap i slike tester - mye av
det testen måler er innlärte tankemåter, ikke
medfödt talent. Derfor har jeg dessverre ikke så mye tro
på IQ-tester - intelligens er mer komplisert enn som så!
Aasa Feragen, Helsingfors
Martin Ystenes Du har en sunn skepsis til
IQ-testinger. Det er umulig å lage tester som ikke gir foreler
til den som vet mye og har tenkt gjennom logiske sammenhenger mer enn
andre - og det er jo det du gjør i matematikk bl.a. Når
man registrerer en økende IQ i befolkningen generelt, så
har det høyst sannsynlig med den slags å gjøre. Men
det er grenser for mye du kan påvirke din IQ på denne
måten. IQ-tester gir derfor en pekepinn og dine logiske evner,
men ikke noe eksakt mål.
Hei, Her sitter jeg en fredags
morgen og bråvekker hjernen med aftenpostens iq-quiz.. jeg har en
kommentar til denne quizen, oki, det grenser gjerne litt til
kverulering, men men: spørsmål 1 (det med øyen
på øyen), her 'krysser' man vel strengt tatt kun fire
strender, selv om man får sand mellom tærne fra seks
strender... Ellers var det en kjekk test. (skulle gjerne vært
littttt smartere) Ha en fin dag!
GodMorgenHjerne, Bergen
Martin Ystenes Det står fra hav til hav, for
jeg var spesielt oppmerksom på at det her var mulighet for
feiltolkninger.
Hvis man tar mange nok slike
tester eller liknende oppgaver, blir man ikke da flinkere også?
Hva er isåfall kriteriet for å bedømme to personer
etter samme skala hvorav den ene aldri har sett liknende
spørsmål og den andre i praksis kan ha dette som hobby?
Erik, Trondheim
Martin Ystenes Selvfølgelig! Målet er
å lage tester som undersøker din evne til å
løse nye oppgaver, men det er i praksis en håpløs
oppgave. Enhver sammenligning må gjøres med fornuft, ulike
tester vil gi ulike score, og alle som har med slike tester å
gjøre vet det.
Jeg fikk 11 rette på
testen din, med svaret "du er åpenbart intelligent, sansynligvis
svært intelligent". Syntes du ikke det er å ta litt vel
hardt i? Eller kan jeg nyte helgen med en real egotripp!
Ingunn, Stavanger
Martin Ystenes Det står at du skal trekke fra
antall minutter du brukte på testen før du vurderer
scoren. Dermed kommer du nok ned på jorda igjen…
Hei, I flere år har jeg
hatt moro av å prøve meg på IQ tester på nett
og på papir. I sommer tok jeg kontakt med Mensa her hvor jeg bor,
men stilte aldri opp til testen. Jeg lurer på om en IQ på
rundt 140 er nok til å melde seg inn? Det virker ikke som om
avdelingen her vil ut med noen laveste grense.. På forhånd
takk, E.
E, UK
Martin Ystenes Det finnes faktisk flere ulike
IQ-skalaer – det ligger historiske årsaker bak. Er det den
skalaen som benyttes av Mensa Norge i dag og av testpsykologer,
så er grensen 130 IQ-poeng, og da er du godt innenfor. Tidligere
brukte Mensa Norge en annen sala, og da måtte du ha 148.
Fasit til oppgave 12 oppgir
13141 som korrekt fordi det skal være 5 siffer i svaret. Men
dette er ikke riktig; det er ikke antall siffer som bestemmer de
foregående ledd, men at de er sammensatt av to
etterfølgende heltall angitt i det desimale tallsystem. Antall
siffer er kun en "tilfeldig" effekt av dette for det angitte utsnitt av
rekken. Så riktig svar er 1314.
Erik Dybdahl, Oslo
Martin Ystenes Det hadde vært riktig hvis
første ledd hadde vært 56 og ikke 6.
Hvorfor har eldre lenger tid
på IQ-testene i Mensa?
Trond, nl
Martin Ystenes Det er ikke riktig når det
gjelder opptakstesten for Mensa, men tidligere ble de som var eldre
vurdert etter en mildere skala. Nå er tiden man kan bruke
på testen forlenget og testen er rekalibrert uten at man skiller
mellom aldresgruppene. Hvorfor det er gjort slik, må du
spørre forskerne bak testen om. Vi må bare følge
anvisningene.
Hei! Synes du IQen til de
smarteste her i landet kommer samfunnet (Norge) til gode i
tilstrekkelig grad? Hva må/bør i så fall
gjøres for å utnytte disse personenes ressurser bedre? Du
har vel ikke tilfeldigvis en liten nøtt vi kan jobbe med mens vi
venter på alle svarene dine? hehe.
NTNU-student, siv.ing., Trondheim
Martin Ystenes I Mensa er det IQ-relaterte
spørsmål som er vår felles interesse. Ta en titt
på http://svamp.org så ser du hva min interesse er i
så måte. Men de fleste Mensamedlemmer har også et liv
utenfor Mensa.
Her om dagen da jeg spekulerte
i Bwarxth teorem, kom en tanke til meg. Kan ikke flux induktoren i meta
frekvenes moduleres til en behagelig tyriontz setting med bare tre
meridian frivenzer?
Hugo H, Oslo
Martin Ystenes Hvis spørsmålet ditt
blir tatt inn på Google, så har du laget tre nye
googlewhackblatts. Tre av ordenene fantes hverken på Google eller
ISI Web of Science.
Hei. Jeg har nylig gjort unna
en test som heter Logima Strictica 36. Vet ikke om du kjenner til den?
Selv fikk jeg 18 riktige på denne i raw score. Så vidt jeg
har forstått er denne testen å regne som svært
seriøs. Mitt spørsmål er da; Er den det?
M., Osl
Martin Ystenes Beklager, den kjenner jeg ikke til.
De ulike testene har ikke vært mitt interesseområde i
Mensa.
Hva slags organisasjon er Mensa
egentlig? Mitt inntrykk er at det er litt "gutteklubben grei" som
møtes for å beundre sin egen intelligens. Men over til
poenget, fordi dere er en slik ekslusiv gjeng er det jo mange som
sikkert er nedlatende overfor klubben deres, eller? Sånn rent
hypotetisk sett; hvis du (eller jeg) skulle søke jobb, ville det
vært veldig intelligent å oppføre medlemsskapet sitt
i Mensa på CVen?
Anders, Trondheim
Martin Ystenes Et slikt spørsmål har
like mange svar som det finnes Mensamedlemmer. For meg er Mensa en
organisasjon hvor menneske med høy IQ kan treffe stammefrender,
og en organisasjon som prøver å få fram at
høy IQ ikke alltid er en ubetinget gave. For noen har
møtet med andre likesinnede i Mensa vært svært
viktig for deres forståelse av omverdenen, egne evner og egne
grenser. Det er dette aspektet ved Mensa som gjorde at jeg påtok
med ledervervet. Noen bruker Mensa-medlemskapet i sin CV og jeg har
hørt de som sier at det oppfattes positivt, men dette er ikke
noe poeng for meg.
|